'Letter from Rembrandt' van Ingo Leth uit Emmen in de race voor prijzen

Het schilderij 'Letter from Rembrandt' van kunstenaar Ingo Leth uit Emmen kan in de prijzen vallen. Het werk is genomineerd voor de titel Schilderij van het Jaar.
Leth is met het schilderij in de race voor zowel de publieksprijs als voor de juryprijs. De jury kiest uit de laatste vijftig genomineerde schilderijen, waar die van Leth ook bij zit, het mooiste schilderij van 2019

Ruim duizend stemmen
Het schilderij heeft nu 1289 stemmen voor de publieksprijs. "Ik heb eigen onderzoek gedaan", lacht Leth. "En alle schilderijen op de site aangeklikt, dat zijn er 671 geloof ik. Ik sta nu bovenaan, maar er zit eentje heel dichtbij mij. Het zou jammer zijn als die mij nog inhaalt." Tot en met aankomende zaterdag kan er nog gestemd worden.

Op maandag 2 december wordt bekend welk schilderij de publieksprijs wint. De jury maakt maandag een top tien bekend. Die gaan door voor de titel 'Schilderij van het jaar 2019'. Deze komen in de kunstzaal Van Heijnen in Den Haag te hangen. "Ik hoop zo dat ik win", aldus Leth. 

 Het schilderij
Ingo Leth schilderde het schilderij 'Letter from Rembrandt' voor de expositie Lang leve Rembrandt, die deze zomer twee maanden lang te zien was in het Rijksmuseum in Amsterdam.

"Letter from Rembrandt, is geschilderd op een originele Nederlandse postzak en hoort bij mijn project The Letters", vertelt Leth. Toen hij zes jaar geleden een herseninfarct kreeg en in het ziekenhuis belandde, ontving hij 168 kaarten. Daarna ging Leth schilderen op postzakken. 

Alles op het schilderij draait om goed gereedschap. De handen als hét gereedschap van de kunstenaar, als deze niet goed werken (zoals bij mij) kan het een groot probleem zijn", aldus Leth doelend op zijn herseninfarct. "Maar je kunt meer dan je denkt."

"Ook is het het laatste schilderij dat ik echt fijn heb kunnen schilderen", vertelt Leth, die in augustus opnieuw werd getroffen door een hersenbloeding en sindsdien aan de rechterkant weinig gevoel heeft en aan het revalideren is. "Het eerste halfjaar na de bloeding is het meest belangrijk als het gaat om herstel. Ik maak nog geen figuratieve schilderijen. Het is afwachten. Anders moet ik mijn stijl misschien omgooien."
Deel dit artikel: