Geen extra geld voor spoor en weg in het Noorden

Personentreinen Bentheimer Eisenbahn 1
De Bentheimer Eisenbahn staat al in de startblokken om te gaan rijden tussen Coevorden en Bad Bentheim © serge vinkenvleugel
Er komt geen extra geld van het kabinet voor wegen en spoor tussen de Randstad en het Noorden. Dat is de conclusie die Tweede Kamerleden gisteren trokken na het verkeersdebat. Gedeputeerde Nelleke Vedelaar van vervoer begrijpt er niks meer van.
Het kabinet heeft kort geleden juist toezeggingen gedaan om meer in de regio te investeren. Onder druk van de Tweede Kamer, dat wel. Daarnaast werd afgelopen maandag een adviesrapport gepresenteerd aan de minister waarin staat dat op de lange termijn meer geïnvesteerd moet worden in economisch zwakkere regio's. Sterker nog: er waren drie adviescolleges die tot dezelfde conclusie kwamen. Zij schrijven dat het met de verdeling van het geld tussen de Randstad en de regio en dus met de verdeling van de welvaart al jarenlang scheef zit.
De verdeling van het geld gebeurt momenteel via een maatschappelijke kosten- en baten-analyse (MKBA). Zo'n model zorgt ervoor dat er juist in dunbevolkte gebieden minder geld terechtkomt.
Het komt het kabinet gewoon goed uit dat door stikstof de boel op slot zit
Nelleke Vedelaar, provinciebestuurder
In het verkeersdebat werd geopperd om die MKBA van tafel te vegen, maar minister Harbers van Infrastructuur wil daar niet van weten. Dat betekent dat er geen extra geld naar Drenthe komt voor het aanleggen van - bijvoorbeeld - de Nedersaksenlijn.
"We staan hier in Coevorden op een prachtig nieuw station", zegt gedeputeerde Nelleke Vedelaar (PvdA). "De Nedersaksenlijn moet hier wel gaan rijden en daarnaast komt er nog een trein van Coevorden naar Bentheim. Voor die laatste is al geld beschikbaar gesteld en een handtekening gezet van de staatssecretaris. Ik wil wel eens weten wat die handtekening waard is."
Verhaal gaat verder na de video
Geen extra geld voor spoor en weg Nelleke Vedelaar
Verkeersgedeputeerde Vedelaar is niet hoopvol na het verkeersdebat van gisteren. "We zeggen allemaal dat het anders moet", aldus Vedelaar. "Investeren is noodzakelijk. Mensen moeten de trein kunnen nemen naar hun werk, de studie of het ziekenhuis."

Stikstof en spoor: rare koppeling

Het kabinet geeft volgens Vedelaar nu af op de provincie, omdat daar het stikstofvraagstuk ligt. "Ze zeggen dat we dat eerst moeten oplossen en dat er daarna pas gekeken kan worden naar hoe de infrastructuur kan worden opgelost", zegt de gedeputeerde. "Ze gebruiken het gewoon als smoes. Het is een financieel vraagstuk. Het komt hun gewoon goed uit dat door stikstof de boel op slot zit."
De staatssecretaris heeft eerder al een handtekening gezet onder een stukje financiering van de Nedersaksenlijn. "Daar ga ik hem aan houden. "Hoe nu verder is voor Vedelaar nog niet duidelijk. "De minister deed lacherig over een nieuwe verdeelmethode van het geld als het gaat om Randstad versus regio en daar zakt mijn broek van af. We moeten dit probleem samen oplossen."
Het kabinet wil het geld vooral eerst steken in aanpak van onderhoud en achterstallig onderhoud van bestaande infra, het gaat daarbij waarschijnlijk vooral om wegen en bruggen en minder om het spoor.

Heb je een nieuwstip, nieuwe informatie óf heb je een foutje gespot? Stuur een bericht, foto of filmpje via WhatsApp of mail de redactie.