Tibetaans Museum voor Hedendaagse Kunst in Emmen krijgt zegeningen van Dalai Lama

Tashi Norbu op audiëntie bij de Dalai Lama
Tashi Norbu op audiëntie bij de Dalai Lama © Tashi Norbu
Monnik en oprichter Tashi Norbu van het Tibetaanse Museum voor Hedendaagse Kunst is teruggekeerd uit India waar hij op audiëntie was bij de Dalai Lama, de politiek en spiritueel leider van Tibet. Met zijn team uit Emmen ontving Norbu zegeningen voor het museum. Het is namelijk het enige in zijn genre op de wereld.
"Dit museum is belangrijk voor de Dalai Lama omdat het onze Tibetaanse cultuur en tradities in leven houdt", zegt Emmenaar Norbu. "Maar het is ook belangrijk omdat dit de enige plek is waar de hedendaagse Tibetaanse kunstenaars hun werken kunnen tonen. Daarin laten zij zien hoe het leven in Tibet eraan toegaat onder de Chinese dictatuur."
Het is voor Norbu een grote eer dat hij op audiëntie mocht komen bij de Dalai Lama en dat zijn onderneming wordt gesteund vanuit India. "Het is mijn spiritueel leider en de politiek leider van Tibet. Ter vergelijking: dat is hetzelfde als iemand uit de Westerse wereld bij de Paus en Barack Obama op bezoek mag komen."
(Tekst gaat verder onder de video)
Tibetaans Museum voor Hedendaagse Kunst krijgt zegeningen van Dalai Lama

'Alles behalve schattig en rustig'

Volgens de oprichter staat het museum voor de meeste mensen in Emmen voor meditatie, vrolijke kleuren en workshops. "En dat is belangrijk, want dat draagt mijn geloof, het boeddhisme, ook uit", zegt hij. "Maar de werken van de kunstenaars die hier aan de muur hangen en het verhaal dat zij vertellen, zijn minstens zo belangrijk."
Oplettende bezoekers kunnen de gruwelijke verhalen zien die in de kleurrijke schilderijen verwerkt zijn. Die lezen zij op de bordjes naast de schilderijen. Het gaat onder meer over gedwongen castratie en orgaanhandel.
"Dit is al zeventig jaar werkelijkheid in Tibet, het is daar alles behalve schattig en rustig", zegt Norbu. "Daarom is dit museum zo belangrijk voor de Dalai Lama: de verhalen van het huidige Tibet worden verteld. Daarnaast houden we uiteraard de oude tradities in ere. Op die manier blijven we op een vreedzame manier aandacht vragen voor de noodtoestand in Tibet."
Tibet was lange tijd onderdeel van het Chinese keizerrijk, totdat de dertiende Dalai Lama in 1912 de autonome staat Tibet uitroept. Tibet is veertig jaar lang onafhankelijk. Dat verandert wanneer het Chinese Volksbevrijdingsleger in 1951 Tibet binnenvalt en 'bevrijdt'. Zo staat het in de Chinese geschiedenisboeken. De bevolking van Tibet denkt daar anders over en komt in opstand, maar kan niet op tegen het leger van China. De Dalai Lama vlucht naar India en een groot deel van de bevolking vlucht mee.
Sindsdien heeft de achtergebleven bevolking in Tibet te maken gekregen met wat neerkomt op een koloniale bezetting, onderdrukking, economische marginalisering, systematische discriminatie, institutioneel racisme en grootschalige roof van grondstoffen. Als tweederangsburgers in eigen land zijn Tibetanen uitgesloten van alle belangrijke beslissingen die 2.500 kilometer verderop in Beijing worden genomen. Tibetanen die protesteren worden gevangengezet, of verdwijnen.
De watervoorraad van Tibet is de reden dat China deze regio zo streng onder controle heeft. Als China in Tibet de watersluizen sluit, heeft een 20 procent van de wereldbevolking geen water meer. Met de dammen in Tibet kan China grote politieke invloed uitoefenen in heel Azië.
Monnik en oprichter Tashi Norbu voor het museum in Emmen
Monnik en oprichter Tashi Norbu voor het museum in Emmen © Ana Ivis

Halve naam of geen naam

Norbu vertelt over hoe Tibet ondertussen hermetisch is afgesloten van de buitenwereld. Op informatie uitwisselen met het Westen staan zware straffen, zegt hij. "Daarom is het zo bijzonder dat wij werken hebben van hedendaagse Tibetaanse kunstenaars in ons museum, want het is ons volk verboden om onze cultuur verder uit te dragen of tentoon te stellen. Hier kan dat wel."
Om die reden staan er bij de meeste kunstwerken in het museum geen naam of een halve naam. "Als we de hele naam van een kunstenaar of soms zelfs een deel van een naam hier zouden laten zien, dan kan dat verschrikkelijke gevolgen hebben voor een kunstenaar die nog in Tibet woont", legt Norbu uit.
Hij is zelf nog nooit in Tibet geweest en waarschijnlijk zal dat ook nooit gebeuren omdat hij dit museum in Emmen heeft opgericht. Inmiddels mag hij om dezelfde reden ook China niet in.
Kunstwerk zonder titel uit Tibetaans Museum voor Hedendaagse Kunst
Kunstwerk zonder titel uit Tibetaans Museum voor Hedendaagse Kunst © Ana Ivis

Coca-Cola

Een van de schilderijen in het museum lijkt op een Andy Warhol Pop Art kunstwerk. Met grote letters staat er 'Coca-Cola' op geschreven. "Maar als je goed naar de achtergrond kijkt, dan zie je de kloosters uit Tibet", legt de oprichter uit. "70 procent van al onze kloosters zijn inmiddels met de grond gelijk gemaakt, dat is het verhaal achter dit kunstwerk."

Volgens de monnik is dit een belangrijk voorbeeld omdat de Tibetanen nu in een politiestaat leven, met beleid dat specifiek gericht is op uitroeiing van de Tibetaanse cultuur. Het beleid is erop gericht om de band tussen Tibetanen onderling, met hun land, hun geschiedenis en cultuur voorgoed te verbreken. "Het uiteindelijke doel van China is het vervangen van de Tibetaanse identiteit met de superieur geachte Chinese cultuur", zegt Norbu. "Maar wij doen er alles aan om dat te voorkomen."
Zegeningen van Dalai Lama voor het museum in Emmen
Zegeningen van Dalai Lama voor het museum in Emmen © Tashi Norbu

Heb jij een tip voor ons?
Stuur een bericht, foto of video via WhatsApp of mail de redactie.