Nieuwe brug De Groeve moet in december klaar zijn

Gevaarlijke situaties bij de brug over de Oostermoerse Vaart in De Groeve moeten na dit jaar voorbij zijn. De provincie Drenthe presenteerde vandaag concrete plannen voor een nieuwe brug tijdens een inloopbijeenkomst in het dorpshuis. Kosten voor de nieuwe brug: 1,8 miljoen euro.
Auto's die snel over het fietspad sjezen en verkeersdeelnemers die een verdrijvingsvlak op de weg straal negeren. Al ruim een jaar stoort dorpsbewoner en dorpsbelangen-voorzitter Marjo Jonker zich aan de situatie bij de brug. "Aan één kant van de brug staat een groot kruis op de weg, zodat het voor automobilisten duidelijk is dat ze daar niet mogen staan. Dat gebeurt vervolgens wel, waardoor mensen hun woonwijk niet uit kunnen. Er zijn regels, maar men houdt zich er niet aan."
Het levert dikwijls gevaarlijke en vooral ergerlijke situaties op, directe gevolgen van de huidige situatie bij de brug. Sinds de provincie Drenthe bij een inspectie begin vorig jaar zag dat de brug niet meer in goede conditie was, zijn er stoplichten geplaatst. "Zo voorkomen we dat er twee zware voertuigen tegelijk over de brug rijden", zegt Arnold Mesken van de provincie.
Vangrails
Mesken is projectleider voor de nieuwe brug die eind dit jaar gereed moet zijn. "De oude brug is al meer dan 60 jaar oud, dus het wordt hoog tijd."
De nieuwe brug komt er anders uit te zien, zonder twee 'steunpunten' in het water. Verder komt er een soort witte vangrails tussen de weg en het fietspad. "Die scheiding is er nu niet en dat wordt door sommige fietsers als eng ervaren", zegt Mesken.
Jonker is daar blij mee. "We hebben sowieso goed contact met de provincie gehad over de aanpak van de brug", zegt ze.
Artikel gaat verder onder de foto.

'Hunzeweg net een racebaan'
Toch toonde Jonker zich verrast toen ze hoorde dat de gehele Hunzeweg in het dorp wordt aangepakt. De provincie Drenthe vindt het hoog tijd om dit deel van de N386 eveneens aan te pakken. "En nu we met de brug bezig gaan, doen we de Hunzeweg ook direct", zegt Mesken. "Je zou een jaar kunnen wachten maar dan zitten de inwoners weer met overlast."
Het asfalt van de Hunzeweg wordt vervangen. Een dorpsbewoner zou graag zien dat er snelheidsbeperkende maatregelen worden getroffen op de weg. "Het is soms net een racebaan."
Die maatregelen staan niet op de planning. Een flitspaal, zoals geopperd door dezelfde dorpsbewoner, is volgens Mesken 'niet aan de provincie'. "Dat is iets van justitie."
Omleiding en sluipweggetjes
De provincie hoopt in de zomer te beginnen met de voorbereidingen voor de nieuwe brug. De oude wordt er tijdens de bouwvak in augustus uitgehaald en medio december moet de nieuwe brug dan klaar zijn.
Intussen moeten automobilisten rekening houden met een flinke omleiding via andere N-wegen. Voor zwaarder verkeer zoals vrachtwagens en trekkers, is een aparte en minder lange omleiding. Voor fietsers en voetgangers wordt een tijdelijke fietsbrug gerealiseerd. "Een autobrug was niet mogelijk", zegt Mesken. "Daarvoor is er simpelweg te weinig ruimte."
Jonker vreest dat mensen die bekend zijn in de omgeving andere sluipwegen vinden. "Dat is onvermijdelijk", denk ik. "Maar als de mensen die hier minder bekend zijn wél de omleiding nemen, is dat al mooi."
