Drenthe, Groningen en Friesland laten onderzoek doen naar Top Dutch-campagne

De Top Dutch-campagne moest Tesla binnen hengelen en Noord-Nederland op de kaart zetten (Rechten: Top Dutch)
De Top Dutch-campagne moest Tesla binnen hengelen en Noord-Nederland op de kaart zetten
Drenthe, Groningen en Friesland laten onderzoek doen naar de Top Dutch-campagne. Dat onderzoek wordt gedaan door adviesbureau Berenschot.
Top Dutch werd in 2017 opgericht door ondernemers Gerard de Boer en Stef van der Ziel. Het doel van de campagne was om Tesla-topman Elon Musk te verleiden om een grote fabriek in Noord-Nederland te bouwen. Later haakten meer ondernemers aan, onder wie Niels Palmers uit Emmen en de Friese internetpartij Tres.
De drie noordelijke provincies stelden gezamenlijk 1,2 miljoen euro ter beschikking voor de campagne. Door onderlinge ruzies haakten Van der Ziel, Palmers en Tres af. De onenigheid binnen het team speelt geen rol in het onderzoek, zegt de Groningse gedeputeerde Mirjam Wulfse tegen RTV Noord. "Het is een evaluatie van de drie provincies, vooral naar de effectiviteit van de campagne."
Adviesbureau Berenschot doet onder meer onderzoek naar integriteit, maar volgens Wulfse speelt dat onderwerp ook geen rol in de evaluatie. "Het moet dieper gaan, het gaat ons om het internationaal profileren van de regio. Dat willen we onderzoeken." De drie provincies willen dat Berenschot zo snel mogelijk met resultaten komt.

Lees ook:

Heb je een nieuwstip, nieuwe informatie óf heb je een foutje gespot? Stuur een bericht, foto of filmpje via WhatsApp of mail de redactie.