Dringen bij de openbare laadpaal; 10 elektrische auto's per oplaadpunt

Het gaat om openbare laadpalen voor elektrische auto's
Het gaat om openbare laadpalen voor elektrische auto's © ANP / Hollandse Hoogte / Rob Engelaar
Heb je een elektrische auto in Drenthe dan moet je een openbare laadpaal waarschijnlijk delen met driehonderd andere huishoudens. Dat blijkt uit een analyse van de NOS en de regionale omroepen.
In het onderzoek werd gekeken naar de mogelijkheid per provincie om een auto bij een publieke laadpaal op te laden. Dit blijkt in Drenthe een stuk moeilijker te zijn dan in de Randstad. Aan de ene kant logisch omdat daar in absolute getallen meer laadpalen zijn neergezet dan daarbuiten, omdat daar meer elektrische auto's zijn. Maar ook verhoudingsgewijs blijkt de Randstad vele malen beter bedeeld.
Als er wordt gekeken naar het aantal elektrische auto's en het aantal oplaadpalen in Drenthe dan betekent dit voor Drenthe dat 10 elektrische auto's een laadpaal delen. Ter vergelijking: in Noord- en Zuid-Holland moeten 5 elektrische auto's een laadpaal delen.
De data komen van de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL). Uitgangspunt van NAL is dat op een gebied van 500 bij 500 meter met minstens 125 huishoudens op zijn minst een openbare laadpaal moet staan. In Drenthe wordt dit in 43 procent van de gevallen gehaald.
In de NAL hebben overheden, netbeheerders en marktpartijen afspraken gemaakt om ervoor te zorgen dat het aantal laadpunten meegroeit met de toenemende vraag. Elektrische rijders moeten ervan op aan kunnen dat zij altijd en overal eenvoudig kunnen laden, tegen een tarief dat het elektrisch rijden stimuleert.

Eigen laadpalen

De verschillen zijn soms wel te verklaren volgens directeur Roland Ferwerda van het Nationaal Kennisplatform Laadinfrastructuur. Zo wonen mensen in Drenthe ruimer en hebben ze een oprit en de mogelijkheid om een privé-laadpunt aan te leggen.
Ook zijn er minder elektrische auto's en krijgen gemeenten dus ook minder aanvragen voor een laadpunt. En als derde zijn er minder grote bedrijven gevestigd, en dus minder leaserijders. Zij vragen vaker om laadmogelijkheden.

Investeren in laadpalen

De provincie Drenthe maakte eerder dit jaar bekend dat er dit jaar nog wordt begonnen met het plaatsen van extra oplaadpunten, omdat het steeds drukker is bij de openbare laadpalen. De komende drie jaar komen er bijna duizend bij. De provincie heeft een prognose gemaakt van het aantal laadpalen dat nodig is. Dat aantal is niet in beton gegoten, er is ruimte voor meer wanneer de vraag toeneemt.
De afgelopen jaren was al een forse stijging te zien van het aantal openbare laadpalen in Drenthe. In januari 2021 stonden er 290 in onze provincie, eind vorig jaar waren het er al 496. De meeste staan in Emmen: 97, Assen heeft er 56 en Hoogeveen 38. Het kleinste aantal laadpalen is te vinden in Borger-Odoorn. Die gemeente heeft er zes.

Verantwoording

De Nationale Agenda Laadinfrastructuur publiceert op een kaart in een gebied van 500 bij 500 meter of er voor meer dan 125 huishouden minimaal 1 publieke laadpaal aanwezig is. De cijfers over de locaties van de laadpalen hebben als peildatum 31-1-2023.
Om te kijken hoe de doelstellingen van de NLA regionaal uitpakken is de data van deze kaart gedownload en geanalyseerd door datajournalist Just Vervaart. Van een klein aantal laadpalen (~2%) is niet bekend of die publiek of semi-publiek zijn, deze zijn daarom in de analyse buiten beschouwing gelaten.

Heb je een nieuwstip, nieuwe informatie óf heb je een foutje gespot? Stuur een bericht, foto of filmpje via WhatsApp of mail de redactie.