Krantengigant NDC snijdt in eigen organisatie

NDC Mediagroep, uitgever van het Dagblad van het Noorden en een flink aantal lokale kranten in Drenthe, gaat snijden in de organisatie. Dat meldde topman Pier Baarsma tijdens de nieuwjaarsbijeenkomst van het bedrijf.

Dagblad van het Noorden schrijft dat de directie zeven miljoen euro wil besparen en zes miljoen euro winst wil maken. Daarbij wil het bedrijf graag verjongen. Dat zou nodig zijn om het bedrijf goed door het nieuwe decennium te kunnen loodsen.

Het personeelsbestand moet van 640 naar 580 arbeidsplaatsen teruggebracht worden, volgens de NDC-directie. Baarsma laat weten dat meer dan de helft daarvan al is gerealiseerd en dat er nog 30 tot 35 mensen zullen moeten afvloeien. Hij spreekt daarbij van een 'continu proces'. Dit gebeurt om effectiever te werken, zegt woordvoerder Xandra Groenewold. Ze geeft aan dat de afgelopen vijf jaar de strategie van het bedrijf is veranderd. "Van een krantenbedrijf zijn wij naar een media-marketingbedrijf gegaan", vertelt ze. "Het soort mensen dat je nodig hebt verschuift."

Verdienen aan koffie, thee en wijn

Door het teruglopen van het aantal abonnees wil het mediaconcern zich ook gaan richten op andere gebieden. Onder andere koffie, thee, wijn en mogelijk een energiedeal zouden nieuwe bronnen van inkomsten kunnen zijn, meldt de krant. NDC gaat bepaalde koffie-, thee- en wijnmerken helpen met adverteren om producten aan de man te brengen. Dit gaat het bedrijf doen door middel van video's, of een banner op websites.

Meer over dit onderwerp:
economie NDC Mediagroep kranten
Deel dit artikel: