Buurtbewoners Annen vrezen overlast Qbuzz en stappen naar de rechter

Een laadstation voor elektrische bussen van Qbuzz? "Prima", vindt een groep inwoners van Annen. Maar niet op de locatie vlak voor hun woningen waarvoor de gemeente Aa en Hunze een vergunning heeft verstrekt. De omwonenden, de gemeente Aa en Hunze en Qbuzz stonden vandaag voor de rechter.

Sinds 15 november zet Qbuzz binnen de nieuwe dienstregeling ruim honderd elektrische bussen in. Deze bussen zijn schoner en stiller dan de dieselbussen. Maar daarvoor zijn op de routes wel laadpalen nodig. Qbuzz wil in Annen op het terrein van het garagebedrijf Stadman aan de Anloërweg een transformatorhuisje, twee laadpalen en een keerlus aanleggen.

Licht- en geluidoverlast

Inwoners van Annen, die recht tegenover deze locatie wonen, vrezen voor licht- en geluidoverlast. Ze maken zich ook zorgen over gevaarlijke verkeerssituaties. "De bussen moeten allemaal dat terrein opdraaien en doorkruisen het pad van de voetgangers en fietsers. De situatie wordt onoverzichtelijk gemaakt doordat op dat punt een transformatorhuisje het uitzicht belemmerd", zegt Liset Sandberg als buurtbewoonster.

Het steekt de buurtbewoners dat zij niet bij de plannen voor een laadlocatie naast de garage zijn betrokken. Sterker nog, op hun vragen over deze plannen zijn zij naar eigen zeggen met een kluitje in het riet gestuurd of onjuist geïnformeerd. Feitelijk wordt volgens hen een busplein aangelegd. Een busplein valt niet in het bestemmingplan van die locatie, zegt Sandberg. De vergunning had volgens haar niet mogen worden verstrekt.

'Overzichtelijk genoeg'

Volgens een woordvoerder van de gemeente valt de overlast mee. Meerdere locaties zijn volgens hem doorgenomen: "Het keren van bussen brengt altijd problemen met lichtinval met zich mee." Hij denkt niet dat de verkeersveiligheid in het gedrang komt. "Op dat punt verandert er niet veel. Het verkeer op de weg heeft voorrang en het is overzichtelijk genoeg", zegt de woordvoerder.

Volgens de omwonenden is er alleen gekeken naar een laadplek binnen de bebouwde kom. Er is volgens hen een een geschikte locatie waar geen woningen staan: ,,Vlak langs de N34."

Het laadstation bij het garagebedrijf Stadman is een tijdelijke oplossing. Qbuzz kan volgens de vergunning twee jaar lang gebruik maken van dat terrein. Maar die periode kan worden verlengd tot maximaal tien jaar.

Qbuzz wil in de toekomst het oplaadpunt richting de N34 verhuizen, waar een rotonde moet komen. Het wachten is op de verdubbeling van de autoweg. Volgens de omwonenden kan dit nog jaren duren. Sandberg: "Waarom dan niet alvast de tijdelijke oplaadplek, buiten de bebouwde kom en vlak langs de N34?"

De rechter doet binnen twee weken uitspraak.

Lees ook:

Meer over dit onderwerp:
Qbuzz rechtbank Openbaar Vervoer Annen OV
Deel dit artikel: