Voor- en tegenstanders verdubbeling N34 op eerste informatieavond in Borger

Projectleider N34 Marinus Pasjes provincie Drenthe legt uit welke delen van de N34 onderzocht worden (Rechten: Serge Vinkenvleugel/RTV Drenthe)
Projectleider N34 Marinus Pasjes provincie Drenthe legt uit welke delen van de N34 onderzocht worden
Van meteen helemaal verdubbelen tot niet aan beginnen. Daartussen bewogen zich de meningen van bezoekers van de eerste informatieavond over de gedeeltelijke verdubbeling van de N34 tussen Emmen en De Punt. De bijeenkomst werd vooral bezocht door gebruikers en omwonenden van de autoweg.
De provincie Drenthe wil de weg veiliger maken en de doorstroming verbeteren. Daarvoor moeten minimaal één lang stuk van 12 kilometer en maximaal vier korte stukken van 3 kilometer tussen Zuidlaren en Klijndijk worden verdubbeld. En de rotonde van de N34 en de N33 in Gieten moet veranderen in een klaverblad of een fly-over krijgen, een soort viaduct.

Gebruikers en omwonenden: voor en tegenstanders

Een dagelijkse gebruiker van de weg is voor een algehele verdubbeling. "Kijk naar de N33. Hoe goed rijdt het daar door sinds de verdubbeling. Zorg dat vrachtwagens en bussen alleen de rechterrijstrook gebruiken. De N34 hoeft niet sneller, maar moet veiliger."
Sandra en Frits Heukers wonen aan de N34 bij de afslag Exloo. Eén van de vier wegdelen die onderzocht wordt voor verdubbeling ligt bij hen voor de deur, bij de afslag die onlangs ongelijkvloers is gemaakt. Sindsdien is het verkeerslawaai er toegenomen omdat er harder gereden wordt, zeggen ze. Een verdubbelde N34 komt nog weer dichter op hun huis te liggen. Beide zijn ook dagelijks gebruiker van de N34. Frits: "Als het verkeer tegen zit ben je 3 minuten later op het Julianaplein in Groningen, dus daar hoef je het niet voor te doen."
Als de verdubbeling hier komt, kan ik de camping wel opdoeken
Campingeigenaar Ronald Oudekerk

'Gewoon 80 rijden'

Sandra gelooft niet dat de verkeersveiligheid beter wordt bij verdubbelen. "Veel ongelukken ontstaan door appen onderweg. Bij een verdubbeling komt er wel een middenvangrail, maar je hebt vandaag op de A7 gezien dat een vrachtwagen ook daar over heen schiet." Frits: "Laten ze het maar doen zoals op de N36 richting Almelo. Daar hebben ze de twee enkele rijbanen uit elkaar getrokken en er een vangrail tussen gezet. Afgelopen met inhalen en gewoon 80 rijden. Dat is veilig."
Campingeigenaar Ronald Oudekerk van camping De Zeven Heuveltjes zit ook niet te wachten op dubbele rijbanen. "Dan wordt er harder gereden, dus meer lawaai, en daar zitten mijn campinggasten niet op te wachten. Oudekerk was ook betrokken bij het ongelijkvloers maken van de N34 met de kruising Exloo en het opheffen van de aansluiting Ees. "Daar zijn bomen verdwenen die het geluid redelijk tegenhielden." Een geluidswal vindt hij geen oplossing, want dat verziekt het uitzicht. "Als de verdubbeling hier komt, kan ik de camping wel opdoeken."

Knooppunt Gieten aanpakken!

Dat het N33-N34-knooppunt Gieten moet worden aangepakt, daar zijn vriend en vijand het op de informatieavond over eens. "Daar zal niemand op tegen zijn, behalve misschien de omwonenden", zegt een voorstander. "Als dat verkeersknooppunt verbeterd is, kijk dan nog maar eens naar de noodzaak voor gedeeltelijk verdubbelen. Misschien is het doorstromingsprobleem van de weg dan al wel opgelost", besluit een tegenstander van verdubbelen.
De vier onderzoeksweggedeelten voor de gedeeltelijke verdubbeling N34 (Rechten: Serge Vinkenvleugel/RTV Drenthe)
De vier onderzoeksweggedeelten voor de gedeeltelijke verdubbeling N34
<h2>Erfgoedvereniging is tegen</h2><p>Als je de natuur en de geologische waarde van de Hondsrug wil behouden, moet je het verkeer op de N34 niet stimuleren maar juist verminderen. Dus niet verdubbelen, vindt Henk Jeurink van de erfgoedvereniging Heemschut. Hij ziet meer in de aanleg van de <a href="https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/155184/De-Nedersaksenlijn-kost-500-miljoen-maar-meer-potentiele-reizigers">Nedersaksenlijn</a>.</p><p>"De Hondsrug is een van de mooiste landschappen in Drenthe. Daar moet juist een beleid op met minder verkeer en vervoer. Leg de Nedersaksenlijn aan van Groningen naar Twente en laat de trein alleen stoppen op de grotere plaatsen zoals Veendam, Stadskanaal en Emmen. Van die grotere plaatsen naar de dorpen op en over de Hondsrug laat je bussen rijden."</p><p>Geconfronteerd met het feit dat maar ongeveer 20 procent van het verkeer op de N34 de totale route tussen Emmen en Groningen aflegt zegt Jeurink: "De kruisingen op de N34 zijn de afgelopen jaren ongelijkvloers gemaakt. Dat moet voldoende zijn voor de doorstroming en de capaciteit. Vergelijk het maar met de verbeterde N48 tussen Hoogeveen en Ommen. Die voldoet ook." Jeurink wil dat er een nieuw onderzoek komt, als de N34 zo blijft, hoeveel reizigers je van de auto in de bus en de trein krijgt als je de Nedersaksenlijn aanlegt.</p><p>Maar zijn hoofdargument blijft: geen deels verdubbelde N34 in het kwetsbare landschap van de Hondsrug. Als de provincie de gedeeltelijke verdubbeling doorzet, kan ze volgens Jeurink rekenen op bezwaren en protesten van Heemschut.</p>

Heb je een nieuwstip, nieuwe informatie óf heb je een foutje gespot? Stuur een bericht, foto of filmpje via WhatsApp of mail de redactie.