Meer dan eens per dag: medewerkers van Isala krijgen steeds vaker te maken met agressie

Isala Meppel / spoedeisende hulp
Isala-ziekenhuis in Meppel © RTV Drenthe / Stefan Klomp
Je haalt nu de dokter erbij, domoor! Het kan zo een opmerking zijn naar een medewerker van Isala. "En dan is domoor nog héél netjes", zegt Monique de Haan, woordvoerder van Isala. Medewerkers van de ziekenhuizen van Isala in Meppel en Zwolle krijgen vaker te maken met onbeschoft gedrag en agressiviteit. Dat gebeurt dit jaar gemiddeld zeker eenmaal per dag.
In enkele gevallen heeft het ziekenhuis ook aangifte gedaan tegen bezoekers die zich agressief gedroegen. Het gaat om fysieke misdragingen en ook verbale agressiviteit of bedreigingen. "Het is overal. Op de parkeerplaats, via de telefoon, in de wachtkamers of in de verpleegafdeling. Het is niet dat het er ergens bovenuit springt", zegt De Haan.
Daarom blaast het ziekenhuis een oude campagne van Sire nieuw leven in. Het gaat om de campagne 'Doeslief'. Door middel van posters in de ziekenhuizen en door het delen van video's online wil het ziekenhuis mensen bewust maken van het agressieve gedrag. "Maar agressief gedrag went nooit en raakt ons persoonlijk. Wij kunnen ons werk het beste doen als we prettig met elkaar kunnen omgaan."

Melding van agressiviteit per dag

Medewerkers van Isala kunnen een melding doen als ze agressief zijn bejegend. Dit jaar zijn er tot en met mei 156 meldingen gedaan. Dat is gemiddeld gezien net iets meer dan een melding per dag. De meldingen komen van zowel het ziekenhuis in Meppel als van Zwolle. Vorig jaar ging het om 251 agressiemeldingen en dat is een flinke uitschieter met de jaren ervoor. Tussen 2019 en 2021 is het aantal meldingen toegenomen van zo'n 120 naar ongeveer 160. Dit jaar lijkt er opnieuw een stijging aan te komen. De helft van het jaar is nog niet voorbij, maar er zijn al wel meer dan de helft van het aantal meldingen van vorig jaar gedaan.
Tegenover één negatieve ervaring moeten minstens drie positieve staan om dat te compenseren
Monique de Haan, woordvoerder Isala
Een verklaring heeft het ziekenhuis niet. "De emoties lopen in een ziekenhuis wel eens hoog op", zegt De Haan. "Dat hoort erbij en kan allemaal. Maar wat niet kan is dat je je dan agressief gaat gedragen." Daarnaast zijn er in de weekenden wel eens incidenten door patiënten die binnengebracht worden met alcohol op. Maar het is vooral sinds corona dat de agressiviteit is toegenomen. "Sindsdien is het niet afgenomen, anders was de coronaperiode natuurlijk een verklaring geweest." Het neemt nu dus juist nog toe. "Helaas is die ommezwaai er niet gekomen."

Bij WZA en Treant valt het mee

Bij het Wilhelmina Ziekenhuis Assen herkennen ze het beeld niet. "Er is wel eens iemand boos en we hebben wel eens wat klachten, maar ons beeld is dat het meevalt. We merken in ieder geval niet dat het niet in toenemende mate is en al helemaal niet op dagelijkse basis", reageert woordvoerder Marijke Greijdanus. Ze heeft de campagne van Isala gezien. "Dat ziet er goed uit; hebben ze goed gedaan met de posters en video's." Maar omdat het in het ziekenhuis in Assen meevalt met de agressie, gaan ze een soortgelijke actie daar niet opzetten.
Treant ziet wel een kleine toename in agressie in het ziekenhuis, maar een woordvoerder spreekt nog van hele kleine aantallen. In anderhalf jaar moest de beveiliging in het ziekenhuis in Emmen in totaal 97 keer in actie komen. In Hoogeveen en Stadskanaal ging het om nog geen tien keer. "En er wordt wel eens gescholden, maar dan hoeft de beveiliging niet in actie te komen."

Trainingen

Medewerkers van Isala volgen trainingen hoe ze om moeten gaan met agressieve bezoekers: hoe ze mogelijk kunnen de-escaleren, maar ook wat ze kunnen doen. Zo kunnen mensen een waarschuwing krijgen als ze te ver zijn gegaan en kan er aangifte gedaan worden.
Monique de Haan: "Overall werken onze medewerkers veilig met veel plezier in Isala. Er zijn genoeg patiënten en bezoekers die zich respectvol gedragen. Maar agressie heeft nu eenmaal, net zoals andere negatieve ervaringen, veel meer impact. Tegenover één negatieve ervaring moeten minstens drie positieve staan om dat te compenseren."

Heb jij een tip voor ons?
Stuur een bericht, foto of video via WhatsApp of mail de redactie.