Eext en Gieten lijnrecht tegenover elkaar over toekomst knooppunt Gieten

Eext wil geen verschoven fly-over als oplossing voor het verkeersknooppunt N33-N34 bij Gieten. Met een verschoven fly-over komt de N34 namelijk dichter bij Eext te liggen. En daar zitten ze niet te wachten op meer lawaai.
Dorpsbelangen Eext wil het liefst een fly-over recht over het knooppunt, met geluidswerende maatregelen. Ook wil het dorp de gedeeltelijke verdubbeling van de N34 aangrijpen om eigen op- en afritten langs de N34 te krijgen.

Tegengas vanuit Eext

Terwijl in Gieten de petitie - voor een verschoven fly-over - op stoom komt, gaat Dorpsbelangen Eext tegengas geven. Gezinus Martens van Dorpsbelangen beet zich ook al vast in de vorige aanpassing van het knooppunt ten tijde van de verdubbeling van de N33, dus hij heeft de nodige ervaring.
"De verschoven fly-over, en ook de optie van het klaverblad, zien we in Eext niet zitten. De weg komt dan dichter bij het dorp en dus is er meer geluid. In die beide oplossingen verliest Eext ook de fietsbrug over de N33, waar ooit zo hard voor geknokt is. Bij een klaverblad verdwijnt ook nog eens het OV-knooppunt, dat moet dan 1,5 kilometer naar het zuiden worden verplaatst. Eext heeft nu dichtbij een perfecte OV-voorziening. Die komt dan verder weg te liggen", legt Martens uit.
Eext gaat voor een fly-over boven het huidige knooppunt. "Het geluid van deze hoge constructie kun je afvangen door geluidsschermen in de vorm van een mammoet te bouwen." Prima passend bij de Hunebedhighway vindt Martens. "En dan valt er ook nog wat te zien."
Eext wil een gewone fly-over recht over het knooppunt Gieten met geluidsmaatregelen, zegt Gezinus Martens van Dorpsbelangen (Rechten: Serge Vinkenvleugel/RTV Drenthe)
Eext wil een gewone fly-over recht over het knooppunt Gieten met geluidsmaatregelen, zegt Gezinus Martens van Dorpsbelangen

Eindelijk eigen aansluiting?

Eext wil de aanpak van het knooppunt aangrijpen om een lang gekoesterde wens te realiseren: een eigen aansluiting op de N34. Martens: "Want Eext ligt dan wel pal naast het knooppunt van de N33 en N34, als je op één van beide wegen terecht wilt komen moet je ver omrijden. Via Eexterhalte en Gieten, via Rolde en via Annen. Dat verkeer kun je allemaal rechtstreeks op de N34 krijgen. Als je de huidige twee onderdoorgangen van Eext onder de N34 en de parkeerplaatsen Haverlanden en Koebroeken weghaalt, kun je daar op- en afritten maken. Eext heeft nu al een halve eeuw alleen maar last van het knooppunt, we willen er nu ook graag gemak van krijgen."

Petitie verschoven fly-over

Ondertussen zitten ze in Gieten ook niet stil. Inwoners Frejan Bruins en Rikus Bartol van het actiecomité 'Verschoven Fly-over JAZEKER!' hebben een petitie met 60 handtekeningen van omwonenden aangeboden aan gedeputeerde Cees Bijl tijdens een informatiebijeenkomst over de verdubbeling van de N34. En ze gaan door met de petitie.
Meteen na de informatieavond van de provincie hebben de voor- en tegenstanders van de verschoven fly-over ingesproken in de gemeenteraad van Aa en Hunze. PvdA-Raadslid Henk Santes stelde de vraag aan beide insprekers: "Heeft u contact met elkaar gehad, want u wilt twee tegengestelde oplossingen." Daarna boog de raad zich over het gezamenlijke standpunt dat het college van B & W naar de provincie wil sturen. Dat moest van een aantal partijen flink scherper.

Geluidsmaatregelen belangrijk

De gemeente Aa en Hunze stuurt Gedeputeerde Staten geen brief met voorkeuren voor oplossingen voor het knooppunt of de verdubbeling van de N34. Wel wat er minimaal moet gebeuren. Het aanpakken van het verkeersgeluid is daarin het belangrijkste.
De gemeente wil dat de provincie niet alleen het wettelijk noodzakelijke doet, maar ook aanvullende maatregelen neemt en betaalt. Bij het knooppunt Gieten zijn zeker aanvullende maatregelen nodig, zo vindt de gemeenteraad. Verder is inpassing in het landschap 'erg belangrijk'. De provincie moet de gevolgen voor de natuurwaarden langs de N34 duidelijk maken.

Zorgen in raad

Verder zijn er in de raad zorgen over wat de gemeente er nou eigenlijk over te zeggen heeft. Het Provinciale inpassingsplan komt in plaats van het bestemmingsplan van de gemeente. GroenLinks-raadslid Lukas Koops: "De provincie heeft ook wettelijke doorzettingsmacht. B & W moeten zich hiertegen verzetten." PvdA'er Henk Santes: "Het bestemmingsplan wordt ons ontfutseld." Zelfs de VVD, voorstander van de gedeeltelijke verdubbeling, maakt zich daarover zorgen. Voor de grootste partij in de raad, Combinatie Gemeentebelangen, weegt het heel zwaar dat het OV-knooppunt op de huidige plek blijft. Dat sluit de bouw van een klaverblad dus uit.
GroenLinks en de PvdA willen de verdubbeling helemaal niet. Snelheid omlaag naar 80, een inhaalverbod en trajectcontroles zijn volgens hen de oplossing. Maar dat er wat aan het geluid van het knooppunt N33/N34 gedaan moet worden, daar zijn alle partijen het wel over eens. Alleen D66 stemde tegen.
Er zijn drie oplossingen voor het knooppunt Gieten, waar de N33 en N34 elkaar kruisen. (Rechten: Serge Vinkenvleugel/RTV Drenthe)
Er zijn drie oplossingen voor het knooppunt Gieten, waar de N33 en N34 elkaar kruisen.

Lees ook:

Heb je een nieuwstip, nieuwe informatie óf heb je een foutje gespot? Stuur een bericht, foto of filmpje via WhatsApp of mail de redactie.