De zin en onzin van het gedeeltelijk verdubbelen van de N34

Is de gedeeltelijke verdubbeling van de N34 wel echt nodig? Voor de capaciteit van de weg tot 2040 niet, zo blijkt uit verkeersonderzoek. De doorstroming dan? Ook die is met de huidige weg best op orde, als je de problemen van knooppunt Gieten maar aanpakt. Enige nadeel dan: de gemiddelde snelheid blijft onder de 100 kilometer per uur.

Blijft over: de verkeersveiligheid. Is verdubbelen daarvoor de beste oplossing? Ja, zegt verkeerspsycholoog Cees Wildervanck. Nee, zeggen tegenstanders. "Doe maar een afscheiding midden in de weg en een inhaalverbod."

De vier verdubbelings opties van de N34 die de provincie onderzoekt (Rechten: Provincie Drenthe/RTV Drenthe)

Ook al is de capaciteit van de weg tot 2040 voldoende en zijn de files bij het knooppunt Gieten straks opgelost, voor de veiligheid op de weg zou verdubbeling juist wel de goede oplossing zijn. Althans, dat zegt verkeerspsycholoog Wildervanck.

De provincie kijkt bij de plannen voor het verdubbelen van een deel van de N34 naar vier opties:

- Één lang stuk van 12 kilometer tussen Borger - Annen;
- Twee stukken van 6 kilometer tussen Odoorn - Ees en Gasselte - Annen;
- Drie stukken van 4 kilometer tussen Klijndijk - Ees, Gasselte - Eext en Anloo - Schipborg;
- Vier stukken van 3 kilometer tussen Klijndijk - Exloo, Borger - Gasselte, Gieten - Eext en Anloo - Schipborg.

Wildervanck heeft een voorkeur voor zo veel mogelijk verdubbelde stukken, verspreid over de hele weg.

Het harder kunnen rijden zit dus in ons hoofd. De werkelijke tijdwinst is namelijk minimaal: anderhalve minuut tot maximaal drie minuten. En als het voor de doorstroming niet hoeft, kiezen de tegenstanders toch maar voor een inhaalverbod. Natuur- en landschapsorganisaties vinden het zelfs een prima idee om de snelheid te verlagen naar 80 kilometer per uur.

De provincie Drenthe wil niet reageren. Gedeputeerde Staten moeten officieel nog besluiten dat de vier geselecteerde weggedeelten van de N34 voor verdubbeling verder onderzocht gaan worden. Dat gebeurt waarschijnlijk volgende week.