Gevaarlijke, onbewaakte overweg bij Nieuw-Amsterdam nog altijd in gebruik

Onbewaakte overweg Den Hool Sleen
De levensgevaarlijke overweg is er nog steeds © RTV Drenthe/Serge Vinkenvleugel
Voor de zomer van 2022 moest alles klaar zijn: de nieuwe weg naar een verderop gelegen bewaakte overweg. De onbewaakte overweg voor de deur van de familie Kuper bij Holsloot zou dan verdwenen zijn. Maar de gevaarlijke overweg ligt er nog steeds en wordt ook gewoon gebruikt. Want de nieuwe weg is nog niet klaar.
Voortvarend werd er te werk gegaan: spoorbeheerder ProRail kocht een stuk grond van Staatsbosbeheer, de bomen werden gekapt en het begin van de werkzaamheden is achter de rug. Maar de aanleg van de weg ligt nu al meer dan een jaar stil. Nadat er asbest gevonden werd, ging de sanering ervan niet goed en moest het werk over. Inmiddels is het terrein schoon en werd groen licht gegeven voor aanleg van de weg.

Conflict

Maar dat gebeurt niet. ProRail heeft een conflict met de aannemer die de weg aanlegt. Die wil volgens ProRail meerkosten in rekening brengen. ProRail wil niet zeggen om hoeveel het gaat en of er ook meerwerk is.
Aannemer Hop Civiel uit Assen zegt telefonisch niet van een conflict te weten en geen meerkosten in rekening te brengen. Volgens de aannemer is er deze week alleen een gesprek over de afgesloten asbestcontrole en het weer opstarten van de werkzaamheden.
Daar is het terrein met veenondergrond overigens nu te nat voor, zo laat de aannemer weten. Hop Civiel is alleen de aanlegger van de weg. De asbestsanering is door een ander bedrijf uitgevoerd, meldt de aannemer.
weg naar bewaakte overweg Den Hool Sleen
Het werk aan de weg naar de bewaakte overweg ligt al een jaar stil © RTV Drenthe/Serge vinkenvleugel
De gemeente Coevorden en de provincie zijn medefinanciers van de aanleg van de weg. Beide hebben 75.000 euro betaald. "Dit is het maximale bedrag dat wij bij willen dragen", laat wethouder Jeroen Huizing weten. Volgens hem heeft ProRail wel gevraagd om een gesprek op te zetten tussen de verschillende partijen 'om er proberen samen uit te komen'. Huizing zegt ook niet de exacte aard van het conflict te kennen, maar dat staat bemiddeling door de gemeente niet in de weg.
De onbewaakte overweg wordt het meest gebruikt door de familie Kupers. Die was twee jaar geleden heel blij dat er een oplossing in zicht was. De familie hoopt nu 'dat de problemen snel worden vlot getrokken en dat de aanleg van de weg verder gaat.'

Kosten

De totale kosten van de hele aanpassing werden in 2021 geraamd op 320.000 euro. Wat de nieuwe kosten zouden kunnen zijn, is niet bekend. Wel duidelijk is dat het veel goedkoper is dan beveiligen van de overweg met overwegbomen, knipperlichten en bellen. Alleen dat zou al een miljoen euro kosten, vaak moeten er dan nog aanpassingen aan seinen of een andere overweg worden gemaakt en dan zit je al gauw op anderhalf miljoen voor één overweg.
Het opheffen van onbewaakte overwegen is vaak een langdurige en ingewikkelde kwestie. Een onbewaakte overweg is toch een onbewaakte overweg? Nee dus. Er zijn verschillende soorten. Dat heeft vooral te maken met de status van de overweg en welke rechten of belangen van gebruikers of aanwonenden in het geding zijn. En wie de eigenaar is. Al deze zaken samen bepalen bijvoorbeeld ook wie er voor de kosten van alternatieve ontsluitingen opdraait als de overweg er uit gehaald wordt.
Ondanks dat er al veel onbewaakte overwegen in de spoorlijn Emmen-Zwolle zijn opgeheven, zijn er ook nog een aantal in dagelijks gebruik.
Bij een huisaansluiting in het buurtschap De Loo tussen Dalen en Coevorden ligt ook nog een gevaarlijke onbewaakte overweg. Er gaan al jaren oplossingen over tafel: ProRail koopt de bewoonster uit en breekt het huis en de overweg af of er komt een nieuwe ontsluitingsweg aan de achterkant van het huis zodat de overweg gesloten kan worden. Toenmalig ProRail-directeur Dorothé Wennekendonk zei in 2021 bij RTV Drenthe dat ProRail de voorkeur heeft voor een nieuwe ontsluitingsweg en 'dat in december 2021 er stappen genomen gaan worden.'
Ook ten noorden van Nieuw-Amsterdam ligt nog een onbewaakte overweg, een zogeheten boerenoverweg. Volgens ProRail is met de agrariërs die hem gebruiken afgesproken dat de overweg verdwijnt. De hekken van de overweg zitten op slot en de overweg wordt verwijderd.
Op het Overijsselse deel van Emmen-Zwolle lagen elf onbewaakte overwegen, die zijn inmiddels op één na allemaal gesloten of weggehaald. Op de spoorlijn Meppel-Groningen zijn inmiddels alle onbewaakte overwegen opgeheven.
Onbewaakte overweg bij Nieuw-Amsterdam nog altijd open

Heb je een nieuwstip, nieuwe informatie óf heb je een foutje gespot? Stuur een bericht, foto of filmpje via WhatsApp of mail de redactie.