'Verdubbeling N34 is te zware aantasting van natuur en landschap'

Onzinnig. Dat vinden natuur-, cultuur- en landschapsorganisaties van een gedeeltelijke verdubbeling van de N34. De weg loopt door of langs kwetsbare natuurgebieden.

Bovendien heeft de Hondsrug waar de weg over heen loopt sinds 2015 de Unesco-status van Geopark. Daarin past geen vierbaansweg zegt voorzitter Philippe Boucher van Natuurplatform Drentsche Aa.

De provincie vergeet in de onderzoeken tot nu toe een ding zegt de Natuur en Milieufederatie: de stikstofproblematiek. Daarom willen ze dat de provincie een onderzoeksvariant toevoegt: een N34 die niet meer maar minder stikstof gaat produceren.

Fietsers

Erfgoedvereniging Bond Heemschut snapt helemaal niks van de opstelling van manager Cathrien Posthumus van Stichting Geopark De Hondsrug. Die juicht gedeeltelijke verdubbeling juist toe. Door een betere weg komen er meer mensen naar de Hondsrug en kun je fiets-transferia aanleggen om vanaf de N34 het gebied in te gaan.

Onzin zegt Heemschut-voorzitter Frans Schouten. "Als je fiets-transferia aan wilt leggen, kan dat nu ook al." Schouten stond aan de wieg van het Geopark en daar past een vierbaansweg volgens hem niet in.

De gezamenlijke natuur-, cultuur- en landschapsorganisaties hebben eerder zelf ook gekeken naar nut en noodzaak van de gedeeltelijke verdubbeling voor de verkeersdoorstroming en de veiligheid.

Diverse dorpen en omwonenden hebben zich inmiddels ook geroerd in de discussie over de gedeeltelijke verdubbeling van de N34 en de aanpak van kooppunt Gieten. Omwonenden van de weg bij Schipborg zien verdubbeling daar absoluut niet zitten. En inwoners van Gieten en Eext denken heel verschillend over de aanpak van N33 - N34 knooppunt Gieten.

De vier verdubbelings opties van de N34 die de provincie onderzoekt (Rechten: Provincie Drenthe/RTV Drenthe)