Zeven gemeenten: diepgravende haalbaarheidsstudie Nedersaksenlijn

De route van de Nedersaksenlijn loopt van Groningen naar Twente (Rechten: RTV Drenthe)
De route van de Nedersaksenlijn loopt van Groningen naar Twente
Zeven gemeenten in en rond de Veenkoloniën en noordoost Overijssel sluiten zich aan bij een haalbaarheidsstudie of het realiseren van de Nedersaksenlijn kans van slagen heeft en wat de kosten daarvan zijn. Met die spoorlijn moet het openbaar vervoer in de regio beter worden en de economie worden aangejaagd.
De Nedersaksenlijn is een rechtstreekse spoorverbinding van Groningen naar Enschede over Emmen. Die kan ontstaan door de aanleg van een nieuwe spoorlijn van Emmen naar Musselkanaal, en door het geschikt maken van de museumspoorlijn van de STAR voor gewoon personenverkeer tussen Musselkanaal en Veendam. Daarnaast moeten er grote aanpassingen aan het bestaande spoor komen komen tussen Almelo en Emmen en tussen Groningen en Veendam.

"Goed voor sociaal-economische ontwikkeling"

De gemeenten zijn Emmen, Coevorden, Borger-Odoorn, Hardenberg, Stadskanaal, Veendam en Westerwolde. De bestuurders van de zeven gemeenten willen dat ontbrekende traject maar al te graag en stellen dat de Nedersaksenlijn van groot belang is voor de sociaal-economische ontwikkeling van de regio. De zeven gemeenten willen met de uitkomsten van het onderzoek naar het Rijk. De Tweede Kamer heeft namelijk vorig jaar ook al aangedrongen op een haalbaarheidsstudie naar de spoorverbinding, de gemeenten sluiten zich hierbij aan.
"De regio tussen Hardenberg en Veendam biedt volop ruimte en kansen voor ondernemers en woningzoekenden om te werken en te wonen. Om het voor ondernemers aantrekkelijk te maken om zich hier te vestigen is goede bereikbaarheid van groot belang. Ook zijn goede verbindingen van het openbaar vervoer tussen grote steden belangrijk voor een bloeiende en aantrekkelijke regio", stellen de gemeenten.

Haalbaarheidsstudie

Wie nu de haalbaarheidsstudie gaat doen is onduidelijk. Er is namelijk al onderzoek gedaan en er loopt ook nog een onderzoek. De provincie Overijssel deed al onderzoek naar de verbinding. Vervolgens lieten de provincies Groningen, Drenthe en Overijssel een quick-scan uitvoeren naar de Nedersaksenlijn. Lees hier de belangrijkste uitkomsten. Daarop loopt nu een vervolgonderzoek van de provincies waarbij vooral naar de sociaal economische effecten van de spoorverbinding word gekeken. Precies hetzelfde waar de zeven gemeenten ook op hameren. Maar volgens de zeven gemeenten gaat het bij de provinciale onderzoeken om quick-scans en moet de haalbaarheidsstudie die de Tweede Kamer wil veel diepgravender worden.
Bij de haalbaarheidsstudie moet volgens de gemeenten ook gekeken worden naar de aansluiting op het Duitse spoorwegennetwerk via Coevorden naar Bad Bentheim/Rheine en worden de mogelijkheden voor goederentransport onderzocht. Tevens wordt bekeken of de inzet van waterstoftreinen op de Nedersaksenlijn zinvol is. Politiek Drenthe was eerst aarzelend en wilde vooral inzetten op alleen de verbetering van het OV op de N34, maar is nu ook overtuigd van het nut van de Nedersaksenlijn.

Heb je een nieuwstip, nieuwe informatie óf heb je een foutje gespot? Stuur een bericht, foto of filmpje via WhatsApp of mail de redactie.