Asser theater valt in de prijzen met kansrijk plan in coronatijd

Marketingmanager Ruud Linders (m.) en directeur Hanneke Bruggeman krijgen een cheque van VNO-NCW Noord-voorzitter Sieger Dijkstra (Rechten: ThomasVaer Fotografie)
Marketingmanager Ruud Linders (m.) en directeur Hanneke Bruggeman krijgen een cheque van VNO-NCW Noord-voorzitter Sieger Dijkstra
De culturele sector een impuls geven in 'het nieuwe normaal'; dat verwachtte werkgeversorganisatie VNO-NCW Noord van deelnemers aan de noordelijke cultuurpitchwedstrijd. Het plan Smaakvol Theater van De Nieuwe Kolk kwam als beste uit de bus.
Volgens de jury biedt het plan van het Asser theater 'kansen voor zowel theater als horeca biedt in de anderhalve meter economie'.

Voorstelling ook in restaurants te zien

In het concept Smaakvol Theater slaan het theater en de horeca de handen ineen. De Nieuwe Kolk programmeert een artiest voor het theater en voorafgaand aan én tijdens de voorstelling serveren meerdere restaurants een menu. De voorstelling is live in het theater te zien, maar via een stream ook in de restaurants.
De jury prees het idee om de win-winsituatie. "Het podium, de artiesten én de restaurants hebben iets te winnen in dit concept. Het is bovendien goed haalbaar én schaalbaar", aldus jurylid Seerp Leistra.

De beste van 127 inzendingen

In totaal werden 127 pitches ingezonden, waarvan het Asser plan dus als beste uit de bus kwam. Met de winst ontvangt het theater ondersteuning van specialisten uit de noordelijke ondernemersverenigingen en marketingorganisaties, zodat het concept in de praktijk kan worden opgepakt.
"Dit is de tweede grote erkenning voor De Nieuwe Kolk binnen een half jaar. Na het behalen van de beste congreslocatie van Nederland mogen we nu deze erkenning van VNO-NCW Noord dankbaar in ontvangst nemen", reageert theaterdirecteur Hanneke Bruggeman. "We zijn trots dat we hiermee ook andere culturele organisaties kunnen inspireren en een uitvoerbaar concept kunnen delen met de sector."

'Zwaar getroffen horeca helpen'

"Wij hopen met dit project ook de zwaar getroffen horeca te kunnen helpen. Wij staan te popelen om met de horecaondernemers samen te werken en het publiek weer te kunnen ontvangen", vult manager markering en sales Ruud Linders van De Nieuwe Kolk aan. "Met creativiteit en ondernemerszin willen we het theater in de anderhalvemetersamenleving weer tot volle bloei laten komen. Hoe mooi is het om hiervoor erkenning te krijgen."
<p>In verband met het coronavirus heeft RTV Drenthe een speciaal <a href="https://www.rtvdrenthe.nl/dossier/coronavirus">dossier</a> aangemaakt. Daarin houden we je op de hoogte waar in Drenthe sprake is van besmettingen, wat de gevolgen zijn en wat je zelf moet doen zodra je vermoedt dat je het coronavirus hebt. Ook kun je daar je dringende vragen kwijt over het virus.</p>

Heb je een nieuwstip, nieuwe informatie óf heb je een foutje gespot? Stuur een bericht, foto of filmpje via WhatsApp of mail de redactie.