Stelling: Telefoongebruik in de auto moet technisch onmogelijk worden

Steeds meer mensen gebruiken hun telefoon in het verkeer. Dat staat in een nieuw rapport van het Instituut voor Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV). Bijna 69 procent van de Nederlanders gaf aan vorig jaar weleens aan de telefoon te hebben gezeten in het verkeer. In 2017 lag dat percentage iets lager.

Automobilisten gebruiken hun telefoon vooral om handsfree te bellen, maar de telefoon wordt ook steeds vaker gebruikt om de navigatie in te stellen, muziek te luisteren en zelfs spelletjes te spelen.

"In het verkeer kan een paar seconden onoplettendheid, letterlijk een mensenleven kosten", zegt minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) in reactie op het rapport in het AD.

Campagne

De overheid startte een campagne om telefoongebruik in het verkeer tegen te gaan, maar blijkbaar nog zonder succes. Dat verbaast verkeerspsycholoog Cees Wildervanck niet. "Zulke campagnes hebben nog nooit gewerkt", is hij cynisch.

De enige oplossing is volgens Wildervanck telefoongebruik in de auto onmogelijk maken met behulp van techniek. "Je hebt daar tegenwoordig al apps voor, maar het initiatief daarvoor ligt bij de automobilist. Er moet iets bedacht worden waardoor je zodra je een auto binnenstapt je telefoon niet meer kan gebruiken. Dat het signaal geblokkeerd wordt, of iets dergelijks."

Stelling

Bent u het met Wildervanck eens? Moet er gezocht worden naar een technische oplossing voor het probleem? Laat het hieronder weten!

Meer over dit onderwerp:
verkeer stelling Cees Wildervanck telefoon
Deel dit artikel: