Gebrekkige woningen Norger nieuwbouwwijk Oosterveld wekken ergernis

Ricardo Smit uit Norg
Ricardo Smit is blij met zijn plekje in Norg, maar heeft sinds de oplevering 'altijd wel iets' gehad © RTV Drenthe / Mathijs Renkema
Woningen in nieuwbouwwijk Oosterveld zijn niet allemaal zonder problemen opgeleverd. Een aantal bewoners kampt met gebreken en sommigen kunnen spreken van een complete waslijst. De oplossingen voor die problemen laten soms lang op zich wachten.
Bijna een jaar woont Ricardo Smit met zijn vriendin in een nieuwbouwwoning in Norg. In het dorp waar hij zijn vrienden heeft en voetbalt bij de plaatselijke trots, lukt het hem na lang wachten een woning te krijgen. Maar de gebreken stapelen zich in een jaar tijd op. Door een lekke leiding moest zijn wc opnieuw worden betegeld en ligt zijn vloer in de hal er nu al drie maanden uit.
Daarnaast werkt zijn warmtepomp niet naar behoren en veroorzaakt deze een bromtoon. Smit heeft wekelijks contact met aannemer Heijmans. "Maar het liefst wil je dat niet. Ik wil dat het opgelost wordt."
Hij is niet de enige. Sommige bewoners in de buurt hebben juridische hulp ingeschakeld om met Heijmans tot een oplossing te komen.

Timmerman zonder hamer

Smit moet een beetje lachen als hij de anekdote vertelt over de timmerman die bij hem langskwam. Een externe partij, ingehuurd door aannemer Heijmans, kwam een luik plaatsen op de zolder. "Die was nodig om de ventilatie aan te pakken. De installateur kon daar namelijk niet bij."
De timmerman van dienst kwam aan en vroeg Smit om een hamer. "Dat vond ik op zich al opmerkelijk", lacht hij. "Hij maakte het luik in de vloer maar zette deze vervolgens vast met plintjes. Toen de installateur kwam, kreeg hij het luik niet open. Sindsdien heb ik niks meer gehoord over de aanpak van de ventilatie."

Kost veel tijd

En dat frustreert. Want Smit heeft naar eigen zeggen áltijd wel iets aan zijn huis. "We wonen hier vanaf januari en hebben sindsdien nooit gehad dat alles gewoon functioneerde."
Het contact met Heijmans vreet energie. "Je moet er steeds achteraan. Bellen, mailen en thuisblijven als er weer iemand langskomt: het kost veel tijd."
Smit hoopt dat de problemen snel worden opgelost. "Of ik daar vertrouwen in heb? Gezien de laatste maanden niet echt. Maar ik wil het wel graag, want dit doet iets met je leefgenot."

'In gesprek blijven'

Heijmans zegt in een schriftelijke reactie op de hoogte te zijn van de problemen bij meerdere huishoudens in de wijk Oosterveld. "Wij vinden het erg vervelend dat mensen niet het woongenot ervaren waar zij vooraf op hoopten in een door ons gebouwde woning. Ons streven is om woningen te bouwen waar mensen met plezier en zonder zorgen in kunnen wonen", valt in de reactie te lezen.
"Er zijn echter nog een paar bewoners die ongemakken ervaren met de warmteregulatie in hun woning. Heijmans helpt hen daarbij en heeft daarover regelmatig persoonlijk contact met deze bewoners. Technische problemen waar Heijmans verantwoordelijk voor is, lossen wij uiteraard kosteloos op. Wij blijven met de bewoners in gesprek om de warmteregulatie naar het voor hen gewenste niveau te brengen."
Gebrekkige woningen Norger nieuwbouwwijk Oosterveld wekken ergernis

Heb jij een tip voor ons?
Stuur een bericht, foto of video via WhatsApp of mail de redactie.