Buslijn 27 Hoogeveen-Emmen blijft volgend jaar door Noordscheschut rijden

Buslijn 27 van Hoogeveen naar Emmen blijft volgend jaar door Noordscheschut rijden. Dat laat het OV-bureau Groningen Drenthe weten.
Twee drempels langs de Coevorderstraatweg buiten het dorp zouden tot vertraging leiden. Daarom wilde het OV-bureau dat er aanpassingen zouden komen. Vóór 1 december, anders zou de bus volgend jaar niet meer door Noordscheschut rijden.
De gemeente Hoogeveen wilde dat voorkomen en besloot de drempels te verwijderen, maar dat werd uitgesteld. Aanwonenden maakten bezwaar. Ze vrezen voor de verkeersveiligheid.
We begrijpen dat het vinden van een oplossing waar iedereen zich in kan vinden, voor 1 december niet haalbaar is
Inmiddels zijn er gesprekken geweest tussen het OV-bureau, de aanwonenden en de gemeente Hoogeveen. Omdat het OV-bureau het vertrouwen heeft dat er uiteindelijk een oplossing kan worden gevonden waar alle partijen het mee eens zijn, blijft de bus door Noordscheschut rijden.
Steile drempels
"We begrijpen dat het vinden van een oplossing waar iedereen zich in kan vinden, voor 1 december niet haalbaar is", legt Erwin Stoker van het OV-bureau uit. "De gesprekken met alle betrokken partijen lopen nog steeds en we hebben er vertrouwen in dat we ergens volgend jaar een oplossing voor de drempels kunnen vinden."
Het OV-bureau moet fors bezuinigen, omdat er een miljoenentekort dreigt volgend jaar. Dat betekent dat buslijnen geschrapt of aangepast worden.
Als de vertragende drempels bij Noordscheschut geen aanpassing kregen, dan zou het dorp mogelijk overgeslagen worden op de route. De bus rijdt dan via de A37 naar Emmen. Daarmee kan het bureau 60.000 euro per jaar besparen.
Maar volgens Stoker zijn bezuinigingen niet de enige reden, waarom de drempels aangepast moeten worden. Naast het veroorzaken van vertraging zijn ze erg steil, zegt hij. "Dat is tijdens de rit niet comfortabel voor zowel de passagiers als de chauffeurs. Er zijn dus meerdere argumenten waarom we vinden dat er iets moet gebeuren aan de route."
Gesprekken
Aanwonenden van de Coevorderstraatweg vrezen voor de verkeersveiligheid als de drempels zouden verdwijnen. De gemeente staakte voorlopig de plannen voor het weghalen van de drempels, om eerst de veiligheid met de buurt te bespreken.
Bewoners bestempelen de weg als racebaan. Ook stellen ze dat het zicht op de weg slecht is vanwege een grote bomenrij. Dat maakt het oversteken gevaarlijker. Bijvoorbeeld voor kinderen op de fiets.
Vorige maand is het eerste gesprek tussen Hoogeveen en de aanwonenden gevoerd. Voorgelegd is om de huidige drempels met busdrempels te vervangen, maar dat lijkt geen optie. "Voor auto's is dat onhandig volgens de gemeente", liet een bewoner destijds weten. Het weghalen van de bomen om het zicht te verbeteren lijkt ook geen optie, aangezien het om monumentale bomen gaat.
Trajectcontrole
Begin deze maand volgde een nieuwe ontmoeting waarbij ook het OV-bureau aanschoof. Nieuwe opties zijn voorgelegd. Bijvoorbeeld een wegversmalling in combinatie met een specifieke busdrempel. Ook werd een trajectcontrole voorgelegd.
De huidige drempels verlagen lijkt geen optie, omdat ze dan niet meer remmend werken. Het OV-bureau ziet niets in passeerstroken voor bussen.
"Er moet iets gebeuren aan de route. Hopelijk kunnen we een oplossing vinden die voor alle partijen werkt", vult Stoker nog aan. Volgens hem ligt de verantwoordelijkheid voor het aanpassen van de weg uiteindelijk wel bij de gemeente. Inmiddels is een adviesbureau begonnen met een onderzoek naar het zicht en veiligheid langs de Coevorderstraatweg.
De gemeente maakt met alle informatie uit de gesprekken een nieuwe schets voor de weginrichting. Daarbij wordt nog wel vastgehouden aan het uiteindelijk weghalen van de twee drempels. Maar samen met de aanwonenden wordt dus gekeken naar andere verkeersremmende maatregelen om de weg veiliger te maken. Welke dat gaan worden is nog niet duidelijk.
Halverwege december praten alle partijen verder met elkaar.