Gevaarlijkste weg van Noordenveld op de schop: lapmiddelen of gedegen aanpak?

Inloopbijeenkomst Zevenhuisterweg Nieuw-Roden
Verkeersdeskundige Wilco van Turennout legt uit, Geert Pater (uiterst links) luistert aandachtig © RTV Drenthe / Mathijs Renkema
35 geregistreerde ongevallen, waarvan vier met dodelijke afloop in slechts tien jaar. Het zijn de pijnlijke cijfers van de Zevenhuisterweg in Nieuw-Roden. Een weg met een lengte van slechts twee kilometer, maar wél een met een slechte reputatie. De gemeente Noordenveld laat nu plannen maken om de weg opnieuw te laten herinrichten, al zijn sommige bewoners kritisch op de voorgestelde maatregelen.
Google 'Zevenhuisterweg', scroll naar beneden en de foto's en video's van auto's tegen bomen komen je tegemoet. Het is niet voor niets dat de weg tussen Nieuw-Roden, Roden en Zevenhuizen (Gr.) in de top 3 van 'gevaarlijkste wegen van Drenthe' valt.

Meerdere problemen

Tenminste, dat zeggen verkeersdeskundigen van BonoTraffics. Dat verkeerskundig adviesbureau uit het Overijsselse Kampen is door de gemeente Noordenveld gevraagd te kijken naar een herindeling van de weg.
De conclusies die het bureau over de Zevenhuisterweg trekt, zijn bekende observaties voor aanwonenden. Bomen staan dicht langs de weg, er is een lang recht stuk dat uitnodigt om hard te rijden terwijl de weg even later juist heel bochtig is. Bovendien is het voor automobilisten soms onduidelijk waar ze dertig, vijftig of zestig kilometer per uur mogen rijden.
Artikel gaat verder onder de foto
Ongeluk Nieuw-Roden
Een bekend beeld aan de Zevenhuisterweg: een auto is tot stilstand gekomen tegen een boom © Persbureau Meter

Snelheidsverlaging en drempels

Vandaag presenteert het bureau daarom een pakket maatregelen om de weg veiliger te maken. In de kantine van voetbalvereniging Nieuw-Roden stelt verkeersdeskundige Wilco van Turennout dat de maximum snelheid bij het bochtige deel van de Zevenhuisterweg moet worden verlaagd naar vijftig kilometer per uur.
"Van zestig naar vijftig kilometer per uur is geen groot verschil, maar wel een belangrijk verschil", stelt Van Turennout. "Door dat aan te geven met borden, is de automobilist daar straks bewust of onbewust toch mee bezig."
Daarnaast moeten er meerdere drempels worden aangelegd en moet de 'geleiding' van de bochten beter. "Het is nu moeilijk inschatten hoe een bocht loopt", zegt Van Turennout. "Dat kan beter door onder meer een asstreep door het midden aan te brengen in de bochten. Dan zie je beter wat jouw kant is als automobilist."

'Over vijf jaar hier weer'

Hoewel Van Turennout naar eigen zeggen best veel draagvlak voelt, zijn de aanwezige Nieuw-Roners niet allemaal blij met de maatregelen. Een vrouw vraagt bijvoorbeeld naar de mogelijkheid voor een inhaalverbod, terwijl een ander de maatregelen 'lapmiddelen' noemt. "Over vijf jaar staan we hier weer", zegt hij.
Wat de herindeling van de weg bemoeilijkt, is het voornemen van de gemeente om de bomen langs de weg zo veel mogelijk te laten staan. Dat maakt dat de afstand tussen de weg en de bomen, die in een ideale situatie ongeveer 2,5 meter bedraagt, niet groter is dan veertig centimeter.

Emotioneel

Geert Pater woont bij één van de bochten in de Zevenhuisterweg. Door de jaren heen heeft hij veel ellende gezien. "Ik ben diverse keren als eerste bij auto's geweest met een brandblussertje van mezelf", zegt Pater, die meermaals de hand van een automobilist vasthield na een ongeluk.
Hij staat er dan ook 'emotioneel in'. "Ik wil niet negatief zijn, maar ik denk dat er meer nodig is dan deze lapmiddelen." Tijdens de presentatie van Van Turennout geeft Pater aan liever te zien dat de bochten verdwijnen en de weg wordt doorgetrokken. "Dan kun je wel zeggen: dan wordt er wel harder gereden, maar de ongelukken gebeuren in de bochten."

2500 per dag

Pater noemt de Zevenhuisterweg een 'ontsluitingsweg' en ziet het aantal auto's toenemen. "Bovendien worden de auto's groter en wordt er in de omgeving nieuwbouw gepleegd."
Volgens Van Turennout mag de Zevenhuisterweg geen ontsluitingsweg heten. "Er komen 2500 motorvoertuigen per etmaal voorbij", zegt hij. Daarnaast durft hij de belofte aan dat door dit pakket aan maatregelen, de Zevenhuisterweg aanzienlijk veiliger wordt dan momenteel het geval is.
Het is nog de vraag wanneer de Zevenhuisterweg aangepakt gaat worden. Dat is afhankelijk van de gemeente Noordenveld, die de weg in beheer heeft.

Heb jij een tip voor ons?
Stuur een bericht, foto of video via WhatsApp of mail de redactie.