Nog steeds twijfels over extra geld om Meppel te promoten

Meppel
Om Meppel te promoten krijgt een stichting jaarlijks 48.000 euro © RTV Drenthe / Stefan Klomp
In het begin van het jaar was geen enkele fractie overtuigd om 166.000 euro uit te trekken voor Merk Meppel, om Meppel in de buitenwereld te laten profileren. Nu ligt die vraag opnieuw voor en zijn de meningen enigszins veranderd.
Waar het verschil vandaan komt? Er ligt nu een hele visie vanuit Merk Meppel voor, waarin de noodzaak naar voren wordt gebracht. "Voor de toekomst van onze voorzieningen, werkgelegenheid, onze zorg voor elkaar als we meer hulpbehoevend worden moeten we naar buiten treden om mensen naar binnen te halen", schrijft de stichting.
Jaarlijks krijgt Merk Meppel vanuit de gemeente 48.000 euro om Meppel te promoten. Dat is voornamelijk gericht op Meppel zelf. Nu wil de stichting de vleugels uitslaan. Merk Meppel vindt dat nodig voor voldoende arbeidsplaatsen, passend onderwijs, een divers winkel- en horeca-aanbod in het centrum, maar ook mogelijkheden voor ontspanning, recreatie en toerisme. "Er is een schaalsprong nodig om nieuwe bedrijven naar Meppel te trekken", stelt Merk Meppel.

Festival van Geluk

"De vorige keer zeiden we dat het plan onvoldoende was. Dat niet duidelijk is wat het oplevert", zegt Madelinde Bakkenes namens Sterk Meppel, de grootste partij. Nu is de partij nog steeds niet helemaal overtuigd, maar ze neigt wel om het geld hiervoor vrij te maken. "Omdat het ontzettend waardevol is wat ze hebben gedaan, met heel veel vrijwilligers."
Merk Meppel heeft alle sectoren van de gemeente met elkaar in verbinding gebracht, bijvoorbeeld onderwijs en zorg. Dat gebeurt bijvoorbeeld door middel van een Festival van Geluk, waarbij een maand lang allerlei activiteiten zijn in en vanuit alle sectoren, van een open dag bij Scania tot een letterspeurtocht in de stad.
"Ze hebben zo veel moois gebracht op lokaal niveau. Ik kan mij voorstellen dat ze dat (boven)regionaal ook kunnen doen", zegt Bakkenes.

Themapark

Het CDA en de SP zijn nog steeds tegenstander van het geld, en ook PvdA is kritisch, maar is nog niet volmondig tegen. "Is dit echt nodig?", zegt CDA'er Klaas-Jan Dunnink. "Bedrijventerreinen zitten al goed vol. We zijn het eens dat we qua toerisme ons beter op de kaart kunnen zetten. Maar dat kan ook in regioverband, waar we nu goed mee samenwerken." Dat gebeurt bijvoorbeeld via de Regio Zwolle. "En is profilering nog nodig als we een themapark krijgen?"
ChristenUnie en VVD zijn al voor. Ina Booij (ChristenUnie): "Je moet profileren om aandacht te krijgen. Anders ben je al weer verdwenen. Bij regionale aandacht heb je keuze uit verschillende plaatsen, terwijl je juist de promotie op Meppel wil richten. Als je dat niet doet, kiezen mensen bijvoorbeeld voor Zwolle."
Sterk Meppel en GroenLinks twijfelen nog. Over twee weken gaat de gemeenteraad hierover stemmen.

Heb je een nieuwstip, nieuwe informatie óf heb je een foutje gespot? Stuur een bericht, foto of filmpje via WhatsApp of mail de redactie.