Drentse bioscopen kijken vooruit na Hollywood-dip: 'De hoop is terug'

Bioscoop
Bioscoopbezoekers kijken naar een film © ANP
Een coronacrisis die na-ettert, aangewakkerde inflatie en energieprijzen die maar niet willen luwen. Bioscoopondernemers houden het hoofd boven water, maar hopen op betere tijden. "2024 zal geen makkelijk jaar worden."
Bij De Nieuwe Kolk in Assen kunnen ze prima cijfers overleggen. Het totaal aantal bezoekers over vorig jaar steeg ten opzichte van 2019, het laatste jaar vóór de coronacrisis. Vooral de bieb trok meer mensen aan. Theater en bioscoop noteerden echter een min in de tabellen.

Opstapeling

Ook andere bioscopen zagen mindere jaren. "Het moet beter", is Frans Einhaus klip-en-klaar. De eigenaar van de Astra Bioscoop in Klazienaveen ziet een rits verklaringen voor de stokkende bezoekersaantallen. "We hadden pech met corona, toen de inflatie en energiecrisis, en daarbovenop de stakingen van schrijvers en acteurs, waardoor de grootste films worden verplaatst. Dat telt allemaal mee."
(Tekst gaat verder onder de foto)
Bruin Goud Infomiddag
De Astra Bioscoop in Klazienaveen © Jaap ten Hoor

Blockbusters

De bioscoopbaas doelt met dat laatste op de grote Hollywoodstakingen. Die legden maandenlang de opnames van films en series plat - en daarmee ook de productie van zogeheten blockbusters, kaskrakers in de filmwereld. Al tekent Einhaus geen doemscenario uit, want die ene bioscoophit kan zomaar opduiken.
"Dat Barbie zou uitgroeien tot zo'n succes, verwachtte bijna niemand. En over Oppenheimer was men ook sceptisch", haalt Einhaus terug. "Soms komt een film uit en is het baf!"
Albert-Jan Vos van de Luxor bioscoop in Meppel, al 22 jaar in het vak, noemt 2023 zelfs het 'meest bijzondere jaar' ooit. In mei en juni tikten bezoekersaantallen de bodem aan, maar in de twee maanden daarop was, dankzij bovengenoemde filmtitels, geen betere klantenbinding mogelijk. Opeens waren daar de volle zalen. "Een jaar zonder structuur, van pieken en dalen. Uiteindelijk hebben we het jaar redelijk goed af kunnen sluiten."
Landelijk
De Nederlandse bioscopen verkochten bij elkaar bijna 32 miljoen entreekaartjes. Dat is een stijging van 27 procent ten opzichte van het jaar daarvoor, mede door de trekpleisters Barbie, Oppenheimer en The Super Mario Bros Movie.
In 2019 bleef de teller steken op 38 miljoen verkochte kaartjes.

Favoriet uitje

De Meppeler bioscoop noteerde in 2023 een dikke plus ten opzichte van het jaar ervoor, al blijft vergeleken met 2019 de toeloop achter. Waarschijnlijk blijven de cijfers van dat pré-coronajaar ook deze jaargang buiten bereik, al koestert Vos hoop. "Door de stakingen in Hollywood zijn premières (Mission: Impossible, Avatar, The Lion King) naar achteren gegooid. Dit jaar wordt matig, maar de hoop is terug", kijkt hij naar 2025. "We overleven dit zeker."
DNK-directeur Hanneke Bruggeman sluit zich daarbij aan. "De staking in Hollywood zorgt ervoor dat er dit jaar weer weinig grote filmproducties uitkomen." Ook zij zag vorig jaar drie 'echte' blockbusters. "Dat zal dit jaar niet anders worden."
Collega Einhaus wanhoopt vooralsnog niet. De bioscoop blijft geliefd, is zijn overtuiging. In verschillende onderzoeken, zo haalt hij aan, staat een bezoek aan de bios bovenaan de verlangenlijstjes. "In dat opzicht staan we er gewoon positief op. Kom je met een goed product, dan lopen de mensen massaal binnen."

Heb jij een tip voor ons?
Stuur een bericht, foto of video via WhatsApp of mail de redactie.