Water weer spelbreker voor fietssnelweg Assen: Nu klaar in voorjaar?

fietssnelweg assen vertraagd
Het is nog een modderpoel vlak voor de fietsbrug naar de Lonerbult © RTV Drenthe / Margriet Benak
Er rust geen zegen op de Asser fietssnelweg. Weer is water spelbreker bij de aanleg van het laatste stuk van de snelle fietsroute richting de stad. De hoop was dat het miljoenenproject begin dit jaar eindelijk klaar zou zijn. Dat wordt op zijn vroegst ergens in het voorjaar. Het natte weer heeft de boel flink vertraagd.
"De officiële opening staat nu voor april of mei met potlood in de agenda, maar ik durf niks met zekerheid te zeggen", zegt een woordvoerder van de gemeente. Grote boosdoener is langdurige regenval van de laatste tijd. Op het traject is de grond zo nat, dat de aannemer er niet aan het werk kan.

Weer tegenslag

Voor Assen is het een fikse tegenvaller in een hernieuwde planning. Tot vorig jaar zomer lag de aanleg ook al anderhalf jaar stil. Opborrelend grondwater bleek ineens een dwarsligger voor een nieuwe, stevige kademuur. Na lang puzzelen is daar een slimme oplossing voor bedacht, met totaal andere kades langs de fietssnelweg, maar wel stevig genoeg.
Daardoor kon eind vorig jaar alsnog de laatste paar kilometer met beton worden volgestort. De route is volgens de gemeente dan ook 'zo goed als klaar'. Maar één gapend gat is er nog te vullen, en dat ligt direct achter de nieuwe fietsbrug over het Deurzerdiep. Fietsers, komend vanaf de Lonerbult, moeten daar vol in de remmen, anders rijden ze zich vast in de modder.

Grondwater

Er mist nog zo'n vijftig meter beton in het tracé. Maar de aannemer kan er niet uit de voeten, door alle nattigheid. "Zodra er een langere periode van droogte volgt, en het grondwater weer flink is gezakt, worden de werkzaamheden hervat", aldus de gemeente.
fietssnelweg Assen vertraagd
De fietssnelweg naar het centrum kan door de nattigheid niet afgewerkt worden © RTV Drenthe / Margriet Benak
Ook voor de verdere afwerking van de fietssnelweg is droog weer nodig. De bermen langs het hoge beton zijn nog niet klaar, er moet nog beplanting in, en de belijning mist nog.
Voor wethouder Martin Rasker (VVD) is de vertraging een domper. Hij was vorig najaar erg blij dat het werk eindelijk hervat was, en had goede hoop dat in januari de klus wel klaar zou zijn. Maar op zoveel regen had hij niet gerekend. "Jammer dat het weer later wordt, maar het gaat een keer lukken", reageert hij.

Geen hogere kosten

De gemeente verwacht geen financiële gevolgen van de vertraging. Het fietstracé op Asser grondgebied kost 6,3 miljoen euro, De gemeente zelf hoest 1,4 miljoen euro op, de provincie Drenthe betaalt 4,2 miljoen, en het Rijk bijna 800.000 euro.
De fietssnelweg in Assen, van in totaal 5 kilometer, is onderdeel van 'De Groene As', een rechtstreekse fietsverbinding van Groningen naar Assen van 30 kilometer. Voor bijna twee derde is de route 'fietsklaar'. In Tynaarlo moet er bij de Vriezerbrug nog een fietstunnel komen, en tussen De Punt en De Witte Molen ligt er nog geen betonpad.
Op Gronings grondgebied is het traject zo'n 8 kilometer, en begint of eindigt bij het hoofdstation. Ook daar missen nog stukken in de route. Ergens in 2027 moet de fietssnelweg klaar zijn.
fietssnelweg Assen weer vertraaagd
Tientallen meters zand in het traject van de fietssnelweg wachten op beton © RTV Drenthe / Margriet Benak

Heb jij een tip voor ons?
Stuur een bericht, foto of video via WhatsApp of mail de redactie.