Wat is de toverformule achter koopwonder Klazienaveen?

"Klazienaveen, daar moet je heen", lacht een mevrouw breeduit bij de Jumbo in hartje Klazienaveen. Bondiger kan ze het niet samenvatten. Het winkelcentrum van het ruim 12.000 zielen tellende dorp is bekend en geliefd bij het winkelend publiek binnen en buiten het Drentse dorp. Wat is het geheim van dit zogenoemde koopwonder?
Lees je een verhaal over dorpse middenstand in de media, dan laat de inhoud zich al bij voorbaat raden. Meestal een verhaal over winkels die verdwijnen. Maar niet in Klazienaveen. "Je hebt hier alle winkels die je nodig hebt", aldus twee oudere dames. "Het is hier heel gezellig. En een echte trekpleister. Je hoeft echt niet naar Emmen."
Twee andere dames zijn vanuit Gramsbergen naar Klazienaveen gekomen. "Lekker gevarieerd winkelaanbod heb je hier."
"En je kunt hier lekker eten", voegt haar vriendin toe. Dat je bij winkeliers praktisch voor de voordeur kunt parkeren is ook een grote pre, hoor je links en rechts.

Goed teken

Al die waardering uit zich dus in een aanzienlijk bezoekersaantal. En wie in ieder geval niet met de 'drukte' zit, is voorzitter Dick Foorthuis van de Handelsvereniging Klazienaveen (Haveka, ongeveer 140 leden). "Drukte is alleen maar een goed teken", lacht hij. Want dat betekent dat het winkelcentrum van Klazienaveen goed aanslaat bij het winkelend publiek.
Volgens Foorthuis dragen meerdere zaken bij aan de 'toverformule' van Klazienaveen. "In eerste instantie wordt het centrum goed gewaardeerd (en bezocht) door de eigen inwoners. Om de tien jaar beoordelen zij het centrum en dat levert altijd een goed cijfer op."

Gemoedelijkheid

Bovendien zijn Klazienaveners gezellige mensen, zegt Foorthuis op marketingachtige toon. "Mensen spreken elkaar aan, groeten elkaar. Vraag een buitenstaander naar wat ze leuk vinden aan Klazienaveen en dan is het vaak die gemoedelijkheid."
Twee andere punten is de winkelmix en het gratis parkeren. "Het stikt hier niet van de landelijke ketens. Tuurlijk zijn we blij met een Blokker en een Etos. Maar daarmee alleen breng je geen mensen op de been. Want die heb je overal wel. Juist die leuke speciaalzaakjes, daar komen de mensen voor. Dat eigene. En daar hebben we gelukkig veel van."
Het gratis parkeren in het centrumgebied is praktisch heilig voor Foorthuis. Op de plaats Emmen na hoeft er nergens in de gemeente betaald te worden. En dat moet mooi zo blijven, aldus Foorthuis. Ruim tien jaar geleden werd er toch mee begonnen in het dorp en dat is slecht bevallen. Erg slecht.

Vogels horen fluiten

Foorthuis: "Je kon de vogels bij ons in de straten horen fluiten. Klanten die kwamen stonden zenuwachtig in de winkel. Ze wilden zo snel mogelijk weer naar buiten uit angst voor een bekeuring. De gemoedelijkheid verdween."
Gelukkig voor de ondernemers deden de parkeerautomaten dat ook. En als het aan Foorthuis ligt komen die ook niet meer terug. "We zijn daar ontzettend op tegen."
Wat betreft de leegstand, doet Klazienaveen het goed. Er staat volgens Foorthuis maar een te verwaarlozen aantal winkelmeters leeg. "De meeste panden zijn in handen van particulieren. Als er iets leeg staat, dan verlagen ze vaak de huur." De boel is dan snel weer gevuld en van leegstand is daarom nauwelijks sprake, lacht Foorthuis.
Tekst gaat verder onder de video
Wat is de toverformule achter koopwonder Klazienaveen?

Koopstromenonderzoek

Het succes van het Klazienavener winkelcentrum wordt op hoofdlijnen onderschreven door het Koopstromenonderzoek dat onderzoeksbureau Ipsos I&O vijfjaarlijks laat uitvoeren. Gisteren werden de nieuwste cijfers gepresenteerd.
De detailhandel in Klazienaveen wist over 2023 een omzet van 123 miljoen euro te realiseren. De helft van die omzet werd vooral gehaald in wat verstaan moet worden onder de dagelijkse boodschappen. Van die categorie steeg de omzet met een kwart ten opzichte van vijf jaar geleden.
Voor het zogenoemde fun- en doelgerichte shoppen was dat in beide gevallen zelfs een half keer zoveel. Volgens het onderzoek is de leegstand wat betreft het aantal locaties in tien jaar tijd met bijna de helft afgenomen (van 22 naar 12). Wat wel opvalt is dat het aantal leegstaande vierkante meters wel is toegenomen (van 2600 naar 3300 vierkante meter tussen 2015 en 2023).

Bovenlokale trekkracht

Klazienaveen beschikt over 201 verkooppunten (nog 222 in 2015) maar het aantal winkelmeters is verder nauwelijks toe- of afgenomen. Wat betreft de winkeldichtheid per inwoner ligt die in Klazienaveen ruim boven het landelijk gemiddelde (50 tot 60 procent).
Een gunstig teken, aldus de onderzoekers: "Hoe hoger de dichtheid, hoe groter de bovenlokale trekkracht." Alleen wat betreft het horeca-aanbod blijft Klazienaveen landelijk gezien wat achter.

Goed overleven

De aantrekkingskracht van Klazienaveen trekt niet alleen winkelend publiek, maar ook ondernemers van buiten het dorp aan. Neem Lennart Schut, die vijf maanden geleden een kaaswinkel startte aan de Langestraat. "We hadden al een winkel in Ommen. Dat liep prima, lekker stabiel. Kortom, het moment om om te kijken naar een volgende uitdaging."
Er wordt omgekeken naar een tweede vestigingsplaats. Al snel liet Schut zijn oog vallen op Klazienaveen. "Je hebt hier praktisch geen leegstand. Blijkbaar kunnen alle ondernemers hier goed overleven", legt hij uit.

Koppen tellen

Schut: "Een ronde door het centrum later zag ik hoe druk het hier is. Het kwam voor mij neer op het tellen van koppen. Per uur kwam er meer dan genoeg voorbij. Dus wij wisten: dit is interessant."
Voor Schut was het snel een uitgemaakte zaak: die tweede winkel komt in Klazienaveen. "We zijn er dik tevreden mee. Elke week groeien we door. Voor een ondernemer is dat heel belangrijk. Dus ja, een goede keuze."
Lennart Schut begon een kaaswinkel in Klazienaveen

Heb je een nieuwstip, nieuwe informatie óf heb je een foutje gespot? Stuur een bericht, foto of filmpje via WhatsApp of mail de redactie.