Eigen zand nodig bij verdubbeling N34: 5 miljoen extra kosten

Voor de verdubbeling van de N34 kan geen eigen zand worden gebruikt (Rechten: RTV Drenthe / Kim Stellingwerf)
Voor de verdubbeling van de N34 kan geen eigen zand worden gebruikt
De provincie kan bij de verdubbeling van de N34 tussen Coevorden en knooppunt Holsloot en de aanpak van knoopunt Emmen-west geen gebruik maken van eigen zand dat bij vlakbij de Huttenheugte in Dalen gewonnen zou worden. Daarom moet er voor 5 miljoen euro aan zand worden gekocht.
De oorzaak hiervan is een lopende rechtszaak over de zandwinning bij de Huttenheugte. Een aanwonende vreest namelijk overlast.
Dus moest de provincie het zand voor de verdubbeling op de zandmarkt kopen. Extra kosten: 5 miljoen euro. Dat geld willen Gedeputeerde Staten halen uit de reserves.

Rechtszaak met vertraging

Provinciale Staten moeten daar op 30 september daar nog wel toestemming voor geven. De extra kosten kunnen overigens worden uitgesmeerd over 40 jaar want zo lang gaat de nieuwe weg mee.
Deze scheur in de broek moet wel weer gerepareerd worden bij andere - latere - Drentse wegenbouwprojecten, zodra bij de Huttenheugte wel zand gewonnen mag worden. Wanneer dat zal zijn en waar is nog niet te zeggen, dat hangt af van de lopende rechtszaak, aangespannen door een omwonende. Die vreest overlast van lawaai en wegwaaien van zand door de winning.
Er loopt een bodemprocedure en de rechter bepaalde in een zogeheten voorlopige voorziening dat er nog geen zand gewonnen mag worden. De provincie heeft die voorlopige voorziening inmiddels aangevochten.

Idee was slim: werk-met-werk

De zandwinning bij de Huttenheugte was bedacht als slim werk-met-werk maken. Recreatiepark de Huttenheugte van Centerparcs wil graag een verdieping van haar recreatieplas om schoner zwem- en viswater te krijgen. De provincie onderzocht het zand: het is van wegenbouwkwaliteit en er kan daar 420.000 kubieke meter gewonnen worden. Meer dan genoeg en prima te gebruiken voor de verdubbeling van de N34 en Emmen-West, de transportkosten zouden immers gering zijn want de plas ligt op een paar kilometer van het te verdubbelen deel van de N34. In april 2021 moet de weg klaar zijn.

Lees ook:

Heb je een nieuwstip, nieuwe informatie óf heb je een foutje gespot? Stuur een bericht, foto of filmpje via WhatsApp of mail de redactie.