Bomenkap, geluidsoverlast en uitzicht: Hoogeveners zitten met vragen over zonneroute A37

Zonneroute A37 Hoogeveen
In De Tamboer werden mensen bijgepraat over de plannen voor de zonneroute bij Hoogeveen © RTV Drenthe / Wouter Westerveld
Krijgen we geluidsoverlast? Wat gebeurt er met de bomen? Wordt er rekening gehouden met de dieren? En wat gebeurt er met ons uitzicht? Het zijn vragen van Hoogeveners die de revue passeerden tijdens een bijeenkomst gisteravond over de plannen voor de zonneroute langs de A37.
In De Tamboer werd een presentatie gehouden over de stand van zaken rondom het grote energieproject. Langs de A37 moet een reeks zonnepanelen komen van 42 kilometer lang. Het gaat om het gedeelte vanaf de Duitse Grens bij Zwartemeer tot en met Hoogeveen.
In totaal zou dat straks genoeg energie moeten opleveren voor 45.000 huishoudens. Eerder deze week werden inwoners van Emmen en Coevorden al bijgepraat, Hoogeveen was als laatste aan de beurt.

Geluidsoverlast

Okke van Brandwijk, werkzaam bij Rijkswaterstaat en manager van het project van de zonneroute, gaf een update over de plannen. Tijdens zijn verhaal gingen de eerste vingers al in de lucht om vragen te stellen. Met name over mogelijke geluidsoverlast van zonnepanelen.
Langs de A37 bij Hoogeveen komt een zonnewand van 6,5 meter hoog. Die loopt straks vanaf het viaduct Alteveer richting Hoogeveen-Oost.
"Wij merken nu al dat als er bomen gekapt worden, er meer geluid is van de snelweg", liet een Hoogevener weten die vlakbij de plek woont waar de wand moet komen te staan. "Wordt het dan niet erger als de muur zo hoog wordt?"
Van Brandwijk liet weten dat er een bolling in de gehele zonnewand komt. Die moet ervoor zorgen dat het geluid terugkaatst naar de weg. "Uit ons onderzoek blijkt dat mensen geen extra geluidshinder zullen ondervinden. De wand werkt namelijk juist dempend."

'Vrezen dat het erger wordt'

Een groepje mensen uit Nieuwlande vreest hinder van met name zonnepanelen in de middenberm. Die zouden geluid kunnen weerkaatsen, denken ze.
"Er is al een zonnepark bij Nieuwlande, ik woon daar vlakbij. Soms lijkt het alsof ik in de middenberm van de snelweg sta. De panelen maken het geluid harder", liet een dorpsbewoner weten. "Als er straks meer panelen komen bij de snelweg, dan vrezen we dat het erger wordt."
Een buurvrouw viel hem bij. "Ik woon ook dicht bij het zonnepark, soms kan ik mijn tv niet meer verstaan door het harde geluid." Volgens Van Brandwijk komen de panelen heel plat te liggen. Dat zou volgens hem niet voor problemen moeten zorgen.
A37 zonneroute
Zonnepanelen in de zij- en middenbermen tussen Hollandscheveld en Noordscheschut © serge vinkenvleugel/RTV Drenthe

Bomenkap

In het najaar gaat Rijkswaterstaat als voorbereiding 70 kilometer vangrail aanleggen. Zonder vangrail mogen er geen panelen worden neergelegd. Dat betekent dat er bomen gaan verdwijnen.
"Geen bomen, geen leven", klonk het in de zaal. "Ik maak me daar zorgen over, want als de plannen doorgaan verdwijnt er veel." Met name bij knooppunt Nieuwlande en de geluidsmuur bij Alteveer gaan er bomen verdwijnen.
Van Brandwijk liet weten dat er veel herplanting zal zijn, zoals verplicht in Nederland. Dat moet zo dicht mogelijk bij de originele plek van de verdwenen boom gebeuren, maar dat blijkt lastig. "Vind maar eens grond waar je ze kunt neerzetten."
A37 zonneroute
De zonnepanelen langs de A37 moeten de kleur van het landschap krijgen © serge vinkenvleugel/RTV Drenthe

Dassenburchten

Achter in de zaal begon iemand nog over het welzijn van de dieren. "Wat gebeurt er als er dassenburchten op de route liggen?" De projectmanager legde uit dat er altijd ecologisch onderzoek wordt gedaan.
"Dan moet je een oplossing vinden om eromheen te werken. Een ander voorbeeld: stel je voor, een bepaald dier vertoeft in een boom, dan kan je niet zomaar een boom weghalen."

Brandveiligheid

Een buurvrouw verderop maakte zich zorgen over de schittering van de panelen bij nacht in combinatie met regen. Volgens Van Brandwijk is ook daar onderzoek naar gedaan, autorijders en vrachtwagenchauffeurs zouden er geen last van moeten hebben. Ook niet bij hoge en lage zon.
Zo stapelden de vragen zich op. Enkele bewoners zijn bang dat door het project het landschap minder mooi wordt. Een Hoogevener begon over de brandveiligheid van de panelen. "Dat kan voor glasschade zorgen in de omgeving." De projectmanager liet weten dat zo'n risico er altijd is, maar dat er een plan ligt als zoiets gebeurt.

Financiële haalbaarheid

Het lijkt erop dat het nog wel even duurt voordat de zonneroute er ligt. Zo zijn er onzekerheden over de financiële haalbaarheid van het plan. Verwacht wordt dat de aanleg pas in 2026 kan beginnen.
Omwonenden van de gemeenten Hoogeveen, Coevorden en Emmen zouden straks moeten profiteren van de het project. Ongeveer twintig tot vijftig procent van de route moet in lokaal eigendom komen. Bijvoorbeeld in de vorm van lokale energiecoöperaties. Het geld dat verdiend wordt, kan dan worden geïnvesteerd in eigen omgeving.

Heb je een nieuwstip, nieuwe informatie óf heb je een foutje gespot? Stuur een bericht, foto of filmpje via WhatsApp of mail de redactie.