Reclamemuseum in Hoogeveen: Van chocoladedoosjes tot Van Nelle

Als vijftienjarige jongen begint Michiel Luchtenberg met het verzamelen van oude reclameborden. Veertig jaar later heeft hij 6.000 blikken en 600 emaille reclameborden in zijn bezit. En die zijn allemaal te bewonderen in zijn museum in Hoogeveen.

Luchtenberg is gefascineerd door de reclame uit de periode van 1900 tot 1960. "Oude reclame is zo gemaakt dat mensen erbij weg kunnen dromen. Er wordt op een blik of een affiche een heel verhaal verteld. Er staat meer op dan alleen het product."

Bijzondere objecten

Tussen alle objecten zitten een aantal hele bijzondere spullen, zoals een King-vliegtuig. "Hier ben ik wel heel trots op dat ik het überhaupt heb kunnen kopen", zegt Luchtenberg. "In de romp zat vroeger vijf kilo pepermunt. Dit vliegtuig is in 1927 gemaakt. Het is heel zeldzaam en heel goed bewaard gebleven."

Inmiddels heeft Luchtenberg na al die jaren zo'n groot netwerk opgebouwd dat hij veel producten aangeboden krijgt. "Mensen weten ook dat ik er een goede prijs voor betaal, dus het is niet dat ik het cadeau wil hebben. Daarnaast vind ik het fijn en leuk dat mensen aan mij denken als ze een bord of blik tegenkomen."

Verlanglijstje

Met zoveel reclamevoorwerpen zou je misschien verwachten dat Luchtenberg niet zoveel meer te wensen heeft, maar niets is minder waar. Er staan nog wel een paar borden op zijn verlanglijstje. "Een mooi oud reclamebord van Zwitsal of van Kanis & Gunnink zou ik graag nog willen kopen."

Wie de hele verzameling wil bekijken, kan gratis op afspraak langskomen.

Meer over dit onderwerp:
Hoogeveen museum reclame verzameling borden blikken
Deel dit artikel: