Meiltje de Groot nieuwe directeur vliegveld Eelde

Meiltje de Groot (links) bij de opening van vliegveld Twente (Rechten: ANP)
Meiltje de Groot (links) bij de opening van vliegveld Twente
Meiltje de Groot wordt de nieuwe directeur van Groningen Airport Eelde. Dat bevestigt de voorzitter van de Raad van Commissarissen Leendert Klaassen. De aandeelhouders zijn akkoord gegaan met de benoeming. De Groot volgt interim-directeur Bart Schmeink op die na een jaar vertrekt naar beveiligingsbedrijf Securitas.
De Groot heeft veel ervaring in de luchtvaart. Ze begon haar carrière bij Schiphol. Na een uitstapje bij de belastingdienst werd ze negen jaar geleden directeur van vliegveld Teuge bij Apeldoorn. Sinds 2013 is ze directeur van Twente Airport. Ook is ze voorzitter van de Nederlandse Vereniging van luchthavens.

Ervaring met luchthavens die met sluiting worden bedreigd

De Groot komt bij Groningen Airport Eelde in dezelfde situatie terecht als eerder bij Teuge en Twente. Ook die vliegvelden werden met sluiting bedreigd. Ze kreeg Twente Airport weer aan de gang door zich samen met de University of Twente en mbo-opleidingen te richten op het parkeren, onderhouden en repareren van Boeings.
"De coronacrisis heeft Twente Airport juist goed gedaan", zo zei De Groot afgelopen zomer in een interview in de NRC. Ook Teuge was praktisch failliet, toen ze daar in 2011 als directeur aantrad.

Elektrisch vliegen

De Groot startte op Teuge samen met onderwijsinstellingen een kenniscentrum elektrisch vliegen. Ook Groningen Airport Eelde wil juist een experimentele luchthaven worden voor elektrisch vliegen en het vliegen met drones. Daarbij wil de luchthaven ook samenwerken met onderwijsinstellingen in de regio. Vorig jaar voorspelde De Groot nog dat het over 10 jaar mogelijk moet zijn om elektrisch naar Londen te vliegen.

Door moeilijke tijd loodsen

De Groot moet Groningen Airport Eelde door een moeilijke tijd loodsen. De luchthaven heeft jaarlijks zes tot acht miljoen euro van het Rijk nodig voor onderhoud en beheer. Minister Van Nieuwenhuizen voelt vooralsnog niets voor een jaarlijks bedrage, maar de aandeelhouders zien toch mogelijkheden. Terwijl de lobby in Den Haag doorgaat voor een jaarlijkse Rijksbijdrage moet Groningen Airport Eelde klaar gemaakt worden voor de toekomst.

Lees ook: