Ondanks instorten commerciële luchtvaart drukker op vliegveld Eelde

Het terrein van Groningen Airport Eelde (Rechten: Andries Ophof)
Het terrein van Groningen Airport Eelde
Ondanks het instorten van de commerciële luchtvaart in 2020, was het op Groningen Airport Eelde (GAE) drukker dan in de afgelopen jaren. Het aantal vliegbewegingen steeg met ruim 23 procent ten opzichte van 2019.
De stijging is vooral te danken aan de toename van het aantal lesvluchten, die onder meer door de KLM Flight Academy uitgevoerd worden. Zo'n 70 procent van alle vliegbewegingen is afkomstig van lesvluchten. Er werden vorig jaar 39.387 vliegbewegingen gemaakt op vliegveld Eelde. Opstijgen en landen zijn twee losse vliegbewegingen.
Juni en september waren de drukste maanden op de luchthaven. Het aantal lesvluchten werd in deze maanden bijna verviervoudigd ten opzichte van 2019. Het verwelkomen van lesvluchten is onderdeel van de nieuwe strategie van het vliegveld. In die strategie wordt ingezet op een 'breed maatschappelijk gebruik' van de luchthaven.

Commerciële luchtvaart wordt gemist

Het vliegveld is blij met het toenemende lesverkeer, maar blijft de commerciële luchtvaart wel nodig hebben. "Er hangen verschillende tarieven vast aan het soort toestel. Een passagiersvliegtuig als een Boeing 737 levert bijvoorbeeld meer op dan een lesvliegtuig dat binnenkomt of vertrekt. Daarnaast zorgen reizigers op onze luchthaven voor inkomsten, bijvoorbeeld via parkeergeld", vertelt een woordvoerder.
Onder meer vanwege het wegvallen van de commerciële luchtvaart, zoals de vakantievluchten, leed vliegveld Eelde vorig jaar een verlies van 2 miljoen euro. De luchthaven kijkt dus weer uit naar de periode waarin de commerciële luchtvaart weer gaat groeien. "Door het toenemende aantal lesvluchten is het druk geweest, maar we verwelkomen ook graag weer reizigers op het vliegveld."

Heb je een nieuwstip, nieuwe informatie óf heb je een foutje gespot? Stuur een bericht, foto of filmpje via WhatsApp of mail de redactie.