'Voor veel producten krijgt de boer voldoende betaald'

Boeren blokkeerden vorig jaar verschillende distributiecentra (Rechten: ANP/Vincent Jannink)
Boeren blokkeerden vorig jaar verschillende distributiecentra
Boeren praten vandaag met supermarkt-brancheorganisatie CBL over de prijzen die ze ontvangen voor hun producten. Vorig jaar blokkeerden actievoerders distributiecentra omdat supermarkten geld zouden verdienen over de rug van boeren. Toch vragen onderzoekers van de Universiteit Wageningen zich af of boeren daadwerkelijk te weinig betaald krijgen.
Veel boerenbedrijven ontvangen het bedrag dat zij betaald moeten krijgen, en vooral bij biologische producten leggen supermarkten er soms zelfs op toe, blijkt uit het onderzoek in opdracht van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) en het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV). De prijzen en opbrengsten van uien, peren, tomaten, koemelk, varkensvlees en witte kool voor zuurkool werden onderzocht.

Weersomstandigheden

Deze wisselen jaarlijks vanwege de weersomstandigheden die veranderen. De ene boer kan daardoor winst maken, en de andere verlies. Voor de melkveehouderijen geldt er wel een structureel probleem. "De uitbreiding van de productie in de jaren voor 2016 en de tegenvallende internationale vraag naar zuivel hebben de prijzen onder druk gezet. Melkveehouders hadden in deze periode relatief lage winstmarges en inkomens", zo is te lezen.
"Wat de andere producten betreft, krijgen boeren een redelijk inkomen", zegt onderzoeker Willy Baltussen tegenover RTL. Bovendien zijn volgens het onderzoek geen 'sterke vormen van marktfalen geconstateerd'. Wel worden er 'vormen van gebrek van transparantie in prijzen' opgemerkt, staat in het onderzoek.

Farmer Friendly

Actiegroep Farmers Defence Force, die vandaag praat met het CBL, vindt wel dat boeren niet genoeg verdienen aan hun producten. Zij willen het keurmerk 'Farmer Friendly' introduceren. Tijdens het gesprek heeft FDF een presentatie gegeven over de werking van het keurmerk. Het doel van het keurmerk is dat er 3 procent van de totale omzet van supermarkten verdeeld wordt onder de Nederlandse boeren om zo de kloof tussen productprijs en kostprijs te verkleinen. Supermarkten die graag een ster op hun product willen, moeten omzet afdragen aan de boeren. Bij 1 procent afgedragen omzet, krijgen ze een ster, bij 2 procent twee sterren en bij 3 procent drie gouden sterren. Op die manier kunnen boeren een eerlijke prijs voor het door hen geproduceerde eten krijgen.

Lees ook:

Heb je een nieuwstip, nieuwe informatie óf heb je een foutje gespot? Stuur een bericht, foto of filmpje via WhatsApp of mail de redactie.