SP: 'Pak problemen op asielbus aan'

lijn 73
Er is veel overlast op lijn 73 © RTV Drenthe
De SP wil van staatssecretaris Broekers-Knol (Justitie en Veiligheid) weten of zij permanent toezicht van boa's gaat regelen op de buslijnen 72 en 73, waar veel overlast is van zogeheten veiligelanders. Tweede Kamerlid Jasper van Dijk vraagt dat naar aanleiding van een bericht van RTV Drenthe. Daarin zei de vakbond FNV Streekvervoer dat 90 procent van de chauffeurs zich onveilig voelt op die lijn.
De problemen op buslijnen zijn niet van vandaag of gisteren. In 2018 beloofde het kabinet al mee te gaan betalen aan de beveiliging op de lijn. De overlast in de bus wordt toegeschreven aan asielzoekers uit landen die als veilig bekend staan - asielzoekers zonder kans op een verblijfsvergunning dus.
Zij veroorzaken problemen doordat ze niet willen betalen bij het instappen, en chauffeurs bedreigen en intimideren. Er werd een speciale 'asielbus' in het leven geroepen, die de ergste overlast wegnam bij de twee reguliere buslijnen. Maar in de dienstregeling is inmiddels flink gesnoeid. De asielbus rijdt niet meer ieder uur, maar alleen een aantal ritten in de ochtend, middag en tijdens de avondspits. Qbuzz-chaffeurs willen dat die speciale bus weer vaker gaat rijden.
De overlast van veiligelanders is overigens ook op de trein tussen Emmen en Zwolle.

'Steun in gevaar'

Volgens de SP is het belangrijk de overlast onder controle te krijgen, en niet alleen vanwege de veiligheid op de lijn zelf. Kamerlid Van Dijk is verder bang dat steeds minder mensen achter asielopvang staan als de problemen blijven. Daarom wil Van Dijk graag weten wat het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) doet om intimidatie, agressie en zwartrijden tegen te gaan.
Volgens vakbond FNV Streekvervoer willen chauffeurs meer toezicht in de bus van boa's. Verder zou de bus weer ieder uur moeten gaan rijden. "Toen dat nog zo was, waren er veel minder incidenten", aldus de vakbond.

Heb je een nieuwstip, nieuwe informatie óf heb je een foutje gespot? Stuur een bericht, foto of filmpje via WhatsApp of mail de redactie.