Supermarkt Hollandscheveld doet mee met onderzoek Hartstichting

Onderzoekers van het Amsterdam UMC gaan vanaf 1 mei een jaar lang onderzoek doen in de supermarkt Coop Hollandscheveld. Die supermarkt is één van de acht supermarkten in het onderzoek Supreme Nudge.

Een jaar lang wordt in de gaten gehouden of mensen die boodschappen doen sneller kiezen voor gezonde boodschappen, als die beter opvallen of goedkoper zijn, of toch kiezen voor het ongezonder alternatief.

Hollandscheveld

Er is onder meer voor Coop Hollandscheveld gekozen omdat, volgens de Hartstichting, daar mensen wonen die er een minder gezonde leefstijl op na houden en daarom minder lang leven.

Het Supreme Nugde-onderzoek zou eigenlijk vorig jaar al plaatsvinden. Volgens Nelleke van der Houwen van de Hartstichting is dat vanwege corona een jaar uitgesteld. Vorig jaar stond Hollandscheveld nog niet op de lijst om mee te doen aan het onderzoek. Wat de reden is om nu wel voor Hollandscheveld te kiezen kon Van der Houwen niet zeggen.

Boodschappenpakket

Voor het onderzoek kunnen mensen die minimaal de helft van hun wekelijkse boodschappen doen bij Coop Hollandscheveld zich aanmelden. De onderzoekers hopen door middel van cadeautjes en een boodschappenpakket dat mensen zich aanmelden. Voor het onderzoek wordt drie keer een lichamelijk onderzoek gedaan en moeten de deelnemers vier keer een vragenlijst invullen. Aanmelden voor het onderzoek kan via de website van Supreme Nudge.

Naast Hollandscheveld doen supermarkten uit Gendringen, Doetinchem, Haaften, Terborg, Sprundel, Varsseveld en Westervoort mee aan het onderzoek. Het onderzoek wordt gefinancierd door de Hartstichting en ZonMw. ZonMw is de organisatie voor gezondheidsonderzoek en zorginnovatie.

Meer over dit onderwerp:
Hollandscheveld Hartstichting Supreme Nudge
Deel dit artikel: