Vliegveld Eelde heeft ondanks scheur in de broek ambitieuze plannen

210427_KLM
Vliegveld Eelde wil niet elk jaar weer een discussie over het bestaansrecht © Persbureau Meter
Groningen Airport Eelde (GAE) wil in 2030 het duurzaamste vliegveld van Europa zijn. Dat moet gebeuren door in te zetten op waterstof, zegt luchthaven-directeur Meiltje de Groot.
De Groot gaf vanavond tekst en uitleg over de nieuwe strategie van het vliegveld. Dat deed zij in een openbare online bijeenkomst voor raadsleden en andere geïnteresseerden. De 'Verbrede Strategie GAE 2021-2030' werd uitgebreid door De Groot toegelicht.

Voorloper

Vooral op het punt van duurzaamheid moet vliegveld Eelde voorloper worden binnen Europa. Volgens De Groot wordt Noord-Nederland gezien als 'waterstofvallei' en zou het toepasselijk zijn als Groningen Airport Eelde hét waterstofvliegveld van Europa wordt.
Aan de verduurzaming van de luchthaven wordt een concreet doel verbonden. Men hoopt in 2030 een vlucht te coördineren van een vliegtuig met negentien zitplaatsen, die volledig elektrisch of op waterstof vliegt. Deze moet dan een reis van zeker 900 kilometer kunnen maken.

Airport Campus

Ondertussen kijkt de luchthaven naar de ontwikkeling van de Dronehub, waarbij ook het Universitair Medisch Centrum in Groningen betrokken wordt. Drones zouden in de toekomst bijvoorbeeld kunnen worden ingezet voor vervoer van bloedzakken, zo schetste De Groot.
Verder moet er een Airport Campus komen. In samenwerking met onder meer de Rijksuniversiteit Groningen en het Alfa College kunnen studenten dan op en om het vliegveld een opleiding volgen. "Dat zou dan op het vliegveld, maar ook bij andere partnerbedrijven kunnen", zegt De Groot.
Dit alles past in het kader van het 'NXT Airport', de projectnaam voor het samenbrengen van bedrijven en onderwijsinstellingen, om samen het vliegveld een stuk duurzamer te maken.

Bijzondere verbindingen

Het vliegveld gaat de komende jaren verder inzetten op verbindingen, die een positief effect kunnen hebben op bedrijven die zich in Noord-Nederland willen vestigen. Londen wordt daarin als treffend voorbeeld gezien.
Ook bijzondere verbindingen, zoals naar IJsland en Fins Lapland, moeten Eelde een boost geven.

Haalbaarheid

De ambitie van het vliegveld ligt hoog, maar financieel staat GAE er slecht voor. Aandeelhouders van het vliegveld springen dit jaar en volgend jaar in de bres met een overbruggingsfinanciering. Verder moet er jaarlijks zo'n 6 tot 8 miljoen euro van het Rijk komen. Dat rijksgeld is nodig voor de basisinfrastructuur en de veiligheid op de luchthaven.
GroenLinks-raadslid Willem Nieman trok de haalbaarheid van de plannen daarom in twijfel. "Het vliegveld is altijd verliesgevend geweest. Er moet altijd overheidsgeld bij, maar de passagiers blijven weg", sprak hij. "Hoe haalbaar zijn in dat kader deze plannen?"

Haakje

De Groot gaf aan dat negentig procent van de Europese luchthavens verlies lijdt. "Maar het belang voor de regio is ontzettend groot." Vandaar dat de directeur druk lobbyt bij de landelijke politiek in Den Haag.
Hoewel eerdere steun door demissionair minister Cora van Nieuwenhuizen niet kon worden gegarandeerd, meent De Groot kansen te zien voor het vliegveld. "In eerdere stukken in Den Haag is het belang van regionale vliegvelden duidelijk genoemd", aldus De Groot. "Wij denken daarom een haakje te zien om toch op steun te kunnen rekenen."

Onzekerheid

Volgens de directeur is het nu eerst zaak de visie van Groningen Airport Eelde duidelijk over te brengen. "Als je het belang duidelijk aantoont, moet het voor het Rijk geen probleem zijn om steun te geven."
De Groot hoopt verder toezeggingen te krijgen voor steun voor de langere termijn, zodat niet ieder jaar weer over het bestaansrecht van het vliegveld hoeft te worden gesproken. "Met toezeggingen voor langere financiering en subsidies, neem je een hoop onzekerheid weg."

Heb je een nieuwstip, nieuwe informatie óf heb je een foutje gespot? Stuur een bericht, foto of filmpje via WhatsApp of mail de redactie.