Noordelijke busbedrijven balen van komst Limburgse bussen

Noordelijke busbedrijven balen van de komst van Limburgse bussen naar Groningen. Die worden ingezet tussen Groningen en Groningen Europapark, omdat er negen dagen geen treinen kunnen rijden. Busbedrijven Drenthe Tours en Doornbos uit Groningen hadden die klus ook graag gedaan.

De busbedrijven hebben het al zwaar vanwege de coronapandemie en hadden het werk goed kunnen gebruiken. Ze begrijpen dan ook niet waarom bussen uit Weert in Groningen worden ingezet, zeggen ze tegen RTV Noord.

Vaker voor NS

Beide Noordelijke busbedrijven rijden vaker voor de Nederlandse Spoorwegen. Vaak worden ze gebeld om op stel en sprong te komen rijden als er treinen uitvallen, bijvoorbeeld vanwege een ongeluk. Graag gedaan, zegt Drenthe Tours, maar dan ook graag de klussen die te plannen zijn.

"Als wij deze geplande ritten niet meer mogen doen hoeven ze 's avonds, als er bijvoorbeeld een aanrijding is, ook niet meer te bellen", zegt directeur Klaas Jan de Vries van Drenthe Tours. "Het is een kwestie van het zoet en het zuur. Als je de ongeplande ritten doet, krijg je ook wat meer geplande ritten, waar je meer geld mee verdient."

Milieubewust

"We hebben plichten, maar geen rechten, blijkt nu", vult directeur Adrie Oostenbrug van Doornbos aan. "Ze hebben het steeds maar over het milieu, we moeten aan CO2-reductie doen. En dan gaan ze bussen uit Limburg hier naartoe halen? Dat is een vreemde zaak natuurlijk."

"Die bussen moeten 350 kilometer rijden voordat ze in Groningen zijn', rekent de Doornbos-directeur voor. 'En voor ons is het vijf minuten!"

Volgens de beide directeuren wordt het Limburgse busbedrijf ingehuurd als goedmakertje: er was eerder een conflict tussen dat bedrijf en TransVision, dat het treinvervangend vervoer voor NS regelt, zeggen de twee.

TransVision: 'niet de goede bus'

Volgens TransVision is er geen sprake van een conflict, maar kunnen de bedrijven uit het Noorden niet de bussen leveren die TransVision wil.

"Voor dit project vragen we zero-emissie bussen, of bussen met de hoogst mogelijke euronorm. Bovendien willen we bussen die een lage instap hebben", zegt een woordvoerder van TransVision. De NS bevestigt dat. "Omdat er voor een klein stuk spoor bussen nodig zijn, werken we het liefst met bussen met een lage instap: daarbij duurt in- en uitstappen korter dan bij een touringcar", zegt een woordvoerder.

"Voor zover wij weten zijn de bussen die wij willen niet te verkrijgen in de regio voor de komende periode. Vandaar de keus om bussen elders vandaan te halen", zegt TransVision.

Op de opmerking dat Doornbos en Drenthe Tours geen ongeplande ritten meer willen rijden als er calamiteiten zijn, reageert TransVision: "We hebben een landelijk dekkend netwerk en het is aan de vervoerder of deze bereid is om mee te rijden bij (on)geplande werkzaamheden. Bij calamiteiten op het spoor doen wij onze uiterste best om juist de lokale vervoerders zo snel mogelijk te bereiken en in te zetten."

Meer over dit onderwerp:
NS trein bus Drenthe Tours TransVision
Deel dit artikel: