'Sluit of beveilig alle onbeveiligde spoorwegovergangen per direct'

Alle onbeveiligde spoorwegovergangen in Nederland moeten per direct worden gesloten of beveiligd. Dat zegt vakbond FNV nadat afgelopen weekend bij het Friese Bozum twee inzittenden van een auto om het leven kwamen na een botsing met een trein op zo'n onbeveiligde overweg. In Drenthe zijn er twaalf onbeveiligde spoorwegovergangen waarvan er tien nog in gebruik zijn.

"Vanaf 2003 verschijnen er al rapporten die zeggen dat onbeveiligde overwegen dicht moeten of beveiligd. We zijn nu achttien jaar en vele slachtoffers verder en weer zijn er mensen omgekomen. Dit moet stoppen", zegt FNV-bestuurder Henri Janssen.

Alleen in 2021 al zes dodelijke slachtoffers

De bond vindt dat ProRail, overheden en vervoerders meer haast moeten maken met het aanpakken van de zogeheten Niet Automatisch Beveiligde Overwegen (NABO). Alleen al dit jaar zijn er volgens FNV zes dodelijke slachtoffers gevallen op spoorwegovergangen, van wie vier op onbeveiligde overwegen. Eén van die ongelukken vond begin dit jaar plaats in Wijster. Vorige maand werd besloten dat de onbeveiligde spoorwegovergang daar wordt gesloten.

In heel Nederland zijn er nu nog zo'n 280 onbeveiligde overwegen, waarvan volgens Janssen 180 openbaar toegankelijk zijn. De wens is om al deze gevaarlijke spoorwegovergangen in 2023 te hebben aangepakt. "Maar dan zijn we weer twee jaar verder", benadrukt de FNV'er.

"Als er niet beveiligd kan worden, moet er gesloten worden. En totdat alle onbeveiligde overwegen zijn opgeheven of zijn beveiligd, moet de snelheid bij onbeveiligde overwegen drastisch naar beneden. Dat verkleint de kans op (bijna) aanrijdingen aanzienlijk."

Lees ook:

Deel dit artikel: