Coevorden tast dieper in buidel voor aansluiting N34

Niet 1,9 miljoen, maar 2,8 miljoen staat er straks onderaan de factuur voor de aansluiting van bedrijventerrein Leeuwerikenveld op de N34 Hunebed Highway. De geadresseerde? Gemeente Coevorden.

De kostenraming van 2019 - 1,9 miljoen dus - blijkt door de tijd te zijn ingehaald. Het plan heeft inmiddels handen en voeten gekregen. Daarmee is het meer inzichtelijk geworden welke kosten de aansluiting met zich meebrengt, is de logische redenering van het college van burgemeester en wethouders.

Van ruilen komt huilen

Tel daarbij de prijsstijging van grondstoffen, de reservering van extra geld voor voorbereiding en onvoorziene kosten op en de nieuwe kostenraming is verklaard. Nieuwe afspraken met het bedrijf Jarola Beheer (Wildkamp) hebben ook extra kosten met zich meegebracht. De nieuwe aansluiting zou namelijk deels over het terrein van Jarola Beheer geplaatst worden. Het oeroude 'van ruilen komt huilen' gaat ook hier op: de ruil kost de gemeente twee ton meer dan verwacht.

Volwaardige Rondweg

Aan het einde van dit jaar zal er gestart worden met de aanleg van de nieuwe aansluiting, die in 2023 in gebruik moet worden genomen. Het is ook het startsein van de realisatie van de nieuwe volwaardige Rondweg van Coevorden. Al zullen daar nog enkele hordes voor moeten worden genomen.

Dan gaat het met name om twee kanalen en twee spoorlijnen waar men omheen en bij langs moet. Zo is één van de spoorlijnen, die van Coevorden naar Emlicheim, Neuenhaus en Nordhorn er eentje waarop in de toekomst weer passagierstreinen moeten gaan rijden.

Deel dit artikel: