Minder vertragingen naar Zwolle: treinen Meppel en Emmen delen niet langer spoor

Na jaren bouwen zitten de werkzaamheden aan de nieuwe spoortunnel bij Zwolle er vanaf morgen definitief op. Door de aanpassingen delen de treinen vanuit Meppel en Emmen niet langer het spoor naar Zwolle. Dat levert geen tijdwinst op, maar zorgt wel voor een meer betrouwbare dienstregeling.

Treinen vanuit Meppel en Emmen kwamen tot nu toe vlak voor Zwolle samen op een spoor. Vertraging bij de ene trein, leverde daardoor wachttijd op bij de andere. "Het is onderdeel van een groot spoorplan waarbij we 1 miljard euro investeren in het spoor in Noord-Nederland", zegt Aldert Baas van spoorbeheerder ProRail. "Bij Zwolle betekent dat dat de sporen vanuit Meppel en die vanuit Emmen elkaar niet meer kruisen, maar dat dat ongelijkvloers gaat. Treinen uit Emmen kunnen in een keer doorrijden als er een probleem is tussen Meppel en Zwolle."

Dive-under

De tunnel, door ProRail dive-under genoemd, zorgt dat de treinen naar Meppel en Emmen ook tegelijk kunnen vertrekken. Dat maakt overstappen makkelijker. De provincies Groningen, Fryslân, Drenthe en Overijssel investeerden samen 36 miljoen euro in deze spooruitbreiding bij het tweede treinknooppunt van Nederland, na Utrecht. Naast de spoortunnel is er ook het aantal sporen tussen buurtschap Herfte en Zwolle verdubbeld naar vier. Baas: "De verbeteringen zorgen voor een toename van de betrouwbaarheid en de robuustheid van de dienstregeling neemt toe."

In september staan nog afrondende werkzaamheden aan onder andere de bovenleiding gepland.

Meer over dit onderwerp:
Zwolle Openbaar Vervoer ProRail Trein Spoor
Deel dit artikel: