Qbuzz verzorgt busvervoer Drenthe

ASSEN - Het vervoerbedrijf Qbuzz verzorgt de komende 6 jaar het stad en streekvervoer in Drenthe en Groningen.
In mei werd bekend dat Qbuzz Arriva opvolgt, Maar Arriva liet dat niet zonder slag of stoot gebeuren. Arriva dreigde zelfs niet meer te investeren in nieuwe noordelijke spoorlijnen, als het buiten de boot zou vallen. Maar Qbuzz nam gewoon per 13 december het busvervoer over. Arriva behoudt de concessie van de Q liners tussen Drachten en Groningen, Emmen en Groningen én Hoogeveen en Emmen.
Soap
Met de gunning door het OV-bureau kwam de afgelopen zomer een einde aan een langdurige soap, waarbij de onrust onder buschauffeurs alleen maar toenam. De aanbesteding van het openbaar vervoer raakte in april in een impasse omdat drie vervoerders die boden op het busvervoer een veel hogere prijs vroegen dan dat de provincies wilden betalen. Er werd actie gevoerd bij het provinciehuis in Assen. Uitstel dreigde. Er werd uiteindelijk vastgehouden aan de huidige dienstregeling. Wel konden op een aantal trajecten buiten spitstijden minder of kleinere bussen gaan rijden.
Vakbondsbestuurder Ed van Eijbergen van FNV-Bondgenoten was het hele jaar ongelukkig met deze aanbesteding ter waarde van 800 miljoen euro. Hij zag liever dat de provincies zelf het busvervoer gingen exploiteren. Dat bespaarde het geld voor dure aanbestedingsprocedures en volgens Eijbergen werd er minder gesold met personeel.
NS
In juni speelde dat de NS stiekem financiële steun aan busbedrijf Qbuzz zouden geven, waarvan het spoorbedrijf voor 49% eigenaar is. Ze drukken zo concurrenten uit de busmarkt, vonden politici en Arriva. Volgens Qbuzz is er niks mis met de NS als aandeelhouder, omdat NS een minderheidsbelang in de busonderneming heeft. Maar de VVD eiste zelfs woedend dat de aanbesteding van het stads- en streekvervoer in Groningen en Drenthe zou worden teruggedraaid.
NMA
In november werd bekend dat de toekenning van het busvervoer in het Noorden aan Qbuzz volgens de Nederlandse Mededingingsautoriteit, de NMA, volgens de regels is verlopen. Eerder al oordeelde het College van Beroep voor het Bedrijfsleven dat de aanbesteding volgens de regels is verlopen. De NMA keek naar de aanbesteding omdat de Tweede Kamer vragen had over de relatie tussen Qbuzz en de NS.
Monteurs en schoonmakers vreesden dit jaar voor hun baan. Op 13 december eindigde ook het contract dat Nivo Noord heeft met Arriva voor het schoonmaken van de bussen. Zestien personen verloren toen hun baan en legden daarom een aantal malen het werk neer.
Verlofdagen
Een ander probleem vormen de 12.000 verlofdagen die Arriva-personeel nog tegoed heeft. De meeste chauffeurs willen die meenemen naar hun nieuwe baas Qbuzz. Arriva zou hiervoor een bepaalde afkoopsom betalen, maar is daar op teruggekomen. Voor Qbuzz betekent dat een strop van een half miljoen euro. Busvervoerder Qbuzz sleept Arriva daarom voor de rechter. Inzet is een fatsoenlijke afkoopsom voor alle verlofdagen van buspersoneel door Arriva.
Bussen
Qbuzz blijkt (7 december) te weinig bussen om alle reizigers vanaf 13 december te kunnen vervoeren in de spits. Het bedrijf krijgt daarom hulp van touringcarbedrijven. Qbuzz vierde woensdag 9 december op Groningen Airport Eelde haar formele introductie in de regio Groningen Drenthe. Tientallen gloednieuwe bussen kwamen in colonne naar de luchthaven in Eelde en werden opgesteld op het vliegtuigplatform. Een dag later kwamen de nieuwe uniformen aan per schip in Hamburg.
Vestigingen
Negen van de 13 vestigingen zijn op 13 december gereed (chauffeursverblijf, koffie, diesel en wasstraat). In Leek en Uithuizen zijn de chauffeursverblijven gereed en kunnen de bussen gestald worden. Maar in Uithuizen zal de tank- en wasinstallatie later worden geleverd. Hiervoor is een externe oplossing gevonden. In Leek zal wanneer het iets mooier weer wordt, de bestrating nog vernieuwd moeten worden.
Grote knelpunten zijn de vestigingen Appingedam en Zoutkamp. Voor Appingedam heeft Qbuzz een beroep gedaan op Arriva om een aantal maanden de huidige vestiging te gebruiken. 'Helaas wenst Arriva hier aan niet mee te werken. Voor Zoutkamp is een alternatief voor handen, echter de ontwikkeling van het terrein kost meer tijd. Hier zal dus voor de eerste weken een oplossing voor gevonden moeten worden.'
Qbuzz heeft maandag 14 december de eerste echte ochtendspits goed doorstaan. Dat zegt het OV-bureau Groningen - Drenthe. Er waren vooral kleine problemen zoals reisinformatie op schermen in bussen die soms niet werkte en een paar lijnnummers die niet zichtbaar waren.

💬 WhatsApp ons!
Heb jij een tip voor de redactie? Stuur ons een bericht, foto of video via WhatsApp: +31651568886 of mail naar redactie@rtvdrenthe.nl