Caravanfabriek Kip in problemen

HOOGEVEEN - Caravanbouwer Kip Nederland uit Hoogeveen gaat faillissement aanvragen. Dat heeft het bedrijf donderdag bekendgemaakt. Volgens de directeur is een faillissement onafwendbaar.
Het 76 jaar oude bedrijf ziet geen andere uitweg omdat het de herfinanciering van de onderneming niet rond heeft kunnen krijgen en door de 'aanhoudende moeilijke markt'' voor caravans. Na een faillissement en doorstart in 2007, zette Kip aanvankelijk per jaar nog voor ruim 10 miljoen euro om. De markt is daarna met veertig procent gekrompen, zo meldt directeur Louw Schots.
'De markt zit ons tegen, het is nu niet rendabel te krijgen. We hebben het afgelopen jaar 800 carvans gemaakt, dat is te weinig.' De werknemers reageren volgens Schots donderdag erg teneergeslagen. 'Sommigen hebben hier 30 jaar gewerkt.' Een stukje Nederlands historie gaat verloren, als zich geen nieuwe investeerders melden.' De kans dat Kip toch door investeerders gered wordt is aanwezig. Er is was volgens de directeur wel interesse voor dit Nederlandse product, maar er was niet tijd genoeg om dat af te ronden. De vakbond CNV verwacht dat het niet meer te voorkomen is dat tussen nu en zeven weken alle 62 werknemers op straat staan.
Historie
Jan Kip bouwt in 1947 eerst een caravan voor eigen gebruik om er daarna z'n professie van te maken. In het begin zijn dat voornamelijk kleine wagentjes, met namen als 'Kuiken' en 'Krielkip'. In 1962 is de productie dermate gegroeid dat Kip van de Coevordenseweg naar de Bellstraat in Hoogeveen verhuist. Daar zit het bedrijf nog steeds. Vier jaar later verkoopt Jan Kip z'n aandelen aan een Amerikaans bedrijf, dat er vervolgens flink de vaart in zet. Geholpen door de toenemende welvaart groeit de jaarproductie tot wel 10.000 stuks in 1971.
In de jaren daarna beleeft Kip diverse ups en downs. Vanaf 1982 richt het zich vooral op het bouwen van karakteristieke, technisch hoogwaardige caravans. In 1985 is Kip het eerste merk dat een model introduceert met een wit interieur. Twee jaar later loopt de honderdduizendste caravan van de band. In 1993 wordt Kip opgenomen in de H2 groep. In 2001 brengt H2 zijn caravanbelangen onder in de 'Tirus' groep.
Terwijl de afzet van toercaravans naar een nieuw hoogtepunt groeit en Kip daar een belangrijk aandeel in heeft, lijden andere merken binnen de Tirus groep dramatische verliezen. Gevolg: op 6 november 2007 tekent Tirus faillissement aan en ook in Hoogeveen meldt de curator zich en gaat de deur op slot.
Drie weken na het sluiten van de fabriek maakt Kip bekend dat zij zullen doorstarten. De fabriek, waarvan de NOM (Noord Nederlandse Ontwikkelingsmij) en Private Plus Fund aandelen bezitten, heeft zich losgeweekt uit H2/Tirus. Op 17 december 2007 wordt de productie hervat. Kip Caravans B.V. heet vanaf dat moment KIP Nederland. In 2008 worden de merk- en modelrechten van Chateau, Delta en Beyerland overgenomen, alsmede de modelrechten van Home-Car. Kip is de laatste grote Nederlandse fabrikant van caravans.

💬 WhatsApp ons!
Heb jij een tip voor de redactie? Stuur ons een bericht, foto of video via WhatsApp: +31651568886 of mail naar redactie@rtvdrenthe.nl