'Regionale overheden met busplan op de goede weg'

GRONINGEN - De regionale overheden zijn met hun busplan voor de bereikbaarheid van de stad Groningen op de goede weg. Dat zegt vervoerseconoom Jan Oosterhaven.
De provincies Groningen, Drenthe en het stadsbestuur zoeken momenteel naar een alternatief voor het afgeblazen tramplan.


Daarbij stapt de Regio Assen-Groningen en het OV-bureau af van het idee om iedereen eerst met bussen en treinen naar Groningen Centraal te brengen en dan verder te vervoeren. Het idee is nu om drukke buslijnen vanuit de regio door te laten rijden naar belangrijke plekken in de stad zodat overstappen overbodig wordt. Volgens Oosterhaven een goed idee, maar niet nieuw. 'Gelukkig hebben provinciale staten ooit een alternatief laten onderzoeken voor het tramplan, het lijkt er op dat de uitkomsten van dat Busknooppuntenonderzoek nu de blauwdruk vormen voor het nieuwe plan.'


Op drukke Qliner-trajecten zoals Emmen-Groningen gaat de frequentie omhoog naar 8 bussen per uur. Ook tussen Assen en Groningen is behoefte aan meer bussen, ondanks een toekomstige uitbreiding van het aantal treinen tussen beide provinciehoofdsteden. De provincie Drenthe bevestigt de plannenmakerij maar wil nog niet officieel reageren.


Volgens Oosterhaven maken de overheiden wel één grote vergissing: met rechtstreekse bussen naar meer bestemmingen in Groningen automobilisten overhalen de auto te laten staan. 'zowel OV-reizigers als automobilisten gebruiken hun soort vervoer omdat ze niet anders kunnen of willen voor hun reis. Dat ga je niet veranderen, tenzij één van beide reismethoden extreem verbetert of verslechtert.' Misschien dat tijdens de werkzaamheden aan de Zuidelijke Ringweg de overlast zo groot is dat een klein percentage automobilisten tijdelijk overstapt op het OV, maar als de weg klaar is stappen ze net zo hard weer in hun auto stelt Oosterhaven.

Meer over dit onderwerp:
Groningen Zernike
Deel dit artikel: