42 kilometer hek tegen spoorlopers

HOOGEVEEN/ZWOLLE - Het is de angst van iedere treinmachinist. Mensen op of vlakbij het spoor als je met jouw trein met 140 kilometer per uur aan komt denderen.
Toch lopen er vaak mensen langs de spoorlijnen. Behalve levensgevaarlijke situaties levert dat ook veel vertragingen op. ProRail gaat daarom op gevaarlijke plekken manshoge hekken plaatsen.

Er zijn langs de Drentse spoorlijnen tussen Meppel en De Punt en tussen Emmen en Herfte veel 'hotspots', plekken waar machinisten van Arriva en de NS de afgelopen jaren veel 'spoorlopers' hebben gezien. Michel van den Bogaert van spoorbeheerder ProRail: "Mensen laten er hun hond uit, nemen de kortste weg of zijn er gewoon aan het wandelen. Daarnaast zijn er ook vandalen en jeugd die bewust een machinist aan het schikken willen maken."

Arriva-machinist Vincent Koevoets die vaak naar Emmen rijdt: "Je schrikt enorm. Je toetert wel, maar door de hoge snelheid ben je met remmen eigenlijk altijd te laat. Als ik weer zo'n situatie heb meegemaakt dat het bijna misging, zit ik te trillen als een rietje." Behalve levensgevaarlijke situaties levert het reizigers veel vertraging op. Van den Bogaert: "Machinisten melden spoorlopers aan de verkeersleiding, die laat de de andere treinen op dat stuk spoor uit veiligheid langzamer rijden. Per dag veroorzaken spoorlopers samen drie uur vertraging."

ProRail begint na de zomer met het plaatsen van 1 meter 83 hoge hekken op zestig plekken langs de spoorlijn Meppel - De Punt. Langs de lijn Emmen - Herfte komen op zelfs 135 plekken hekken. Na Noordoost-Nederland (totaal 42 kilometer) is de de komende vier jaar de rest van het land aan de beurt. In totaal komt er zeshonderd kilometer hek langs het spoor. De totale kosten bedragen 30 miljoen euro.

Heb je een nieuwstip, nieuwe informatie óf heb je een foutje gespot? Stuur een bericht, foto of filmpje via WhatsApp of mail de redactie.