Reizigers zeer tevreden over nieuwe treindienst Arriva

EMMEN/UTRECHT - Meer treinreizigers en die reizigers zijn erg tevreden. Dat is de balans na één jaar Arriva op de spoorlijn Emmen - Zwolle.
Arriva nam de treindienst eind 2012 over van de NS, met nieuwe treinen en een hogere reisfrequentie. In een jaar steeg de klanttevredenheid een 6,3 naar een 7,7. Dat blijkt uit de OV Klantenbarometer 2013, een grootschalig onderzoek van het Kennisplatform Verkeer en Vervoer in Utrecht.

De reizigers zijn vooral erg tevreden over het rijcomfort van de nieuwe treinen, betere zitplaatsen, duidelijke reisinformatie, wifi en stroomaansluitingen voor de laptop en de schone toiletten. Directeur Anne Hettinga van Arriva: "een sprong in waardering van 6,3 naar 7,7 is uniek. Deze lijn stond bij de klant laag gewaardeerd op plek 79 en stijgt nu naar de negende plaats."

Niet alleen het aantal reizigers steeg (bijna 5%), maar de reizigers maakten samen ook nog eens 14 miljoen kilometer meer tussen Emmen en Zwolle. Opdrachtgever de provincie Drenthe is erg tevreden, maar wil graag nog meer reizigers. Gedeputeerde Henk Brink kijkt serieus naar de aanschaf van extra treinstellen. Ook wil Brink dat er in de spits ieder kwartier een trein van en naar Emmen rijdt. Er rijden nu vier treinen per uur van en naar Coevorden, naar Emmen is technisch (nog) niet mogelijk vanwege het enkelspoor.

De tevreden reizigers hebben nog wel een aantal wensen over; een gegarandeerde zitplaats, een betere overstap van en op de NS-treinen in Zwolle en een oplossing voor het harde signaal bij het openen en sluiten van de treindeuren. Arriva-directeur Anne Hettinga zegt aan al deze wensten te werken.

💬 WhatsApp ons!
Heb jij een tip voor de redactie? Stuur ons een bericht, foto of video via WhatsApp: +31651568886 of mail naar redactie@rtvdrenthe.nl