Voorlopig geen snellere treinen in Noord-Nederland

ASSEN - Treinen naar en in Noord-Nederland gaan voorlopig niet harder rijden dan 140 kilometer per uur. Het kabinet stelt de aanleg van een nieuw spoorbeveiligingssysteem waardoor treinen harder èn dichter op elkaar kunnen rijden voor de noordelijke provincies uit.
Het nieuwe spoorbeveiligingssysteem ERMTS moet landelijk worden ingevoerd. Eind vorig jaar pleitten de noordelijke provincies ervoor om het nieuwe systeem juist als eerste hier in te voeren. Dat zou na het niet doorgaan van de Zuiderzeespoorlijn alsnog een snellere verbinding met de Randstad opleveren, want de nieuwe Hanzespoorlijn tussen Zwolle en de Randstad heeft al ERMTS en is geschikt voor 200 km per uur.

De Drentse gedeputeerde Henk Brink van vervoer is teleurgesteld. Volgens hem zit er in het besluit van het kabinet een flinke adder onder het gras: "Besloten is dat de drukste spoorlijnen in 2030 ERMTS moeten hebben, daar horen de lijnen Groningen/Leeuwarden - Zwolle niet bij." Brink vreest dat het daarom zelfs veel later dan 2030 zal worden voordat het Noorden aan de beurt is. Volgens Brink is het tijd voor een stevige noordelijke lobby in Den Haag.

ChristenUnie zeer teleurgesteld


De Drentse fractie van de ChristenUnie liet na de uitzending van TV Drenthe van zaterdagavond weten zeer teleurgesteld te zijn in het kabinetsbesluit om geen snellere treinen in Noord-Nederland te laten rijden.

Volgens de partij zijn er duidelijke afspraken gemaakt over de invoering van een systeem waardoor treinen sneller kunnen rijden. De fracties van de partij in Drenthe, Groningen en Friesland gaan hierover vragen stellen in de komende statenvergaderingen.

💬 WhatsApp ons!
Heb jij een tip voor de redactie? Stuur ons een bericht, foto of video via WhatsApp: +31651568886 of mail naar redactie@rtvdrenthe.nl