Onderzoek: gym maakt slim
ASSEN - Rennen of een lekker potje voetballen is niet alleen goed voor je lijf. Leerlingen van het speciaal basisonderwijs leveren ook betere schoolprestaties als ze meer bewegen op school.
Dat blijkt uit onderzoek van bewegingswetenschapper Marieke Westerdorp van het Universitair Medisch Centrum Groningen.
Balsporten
Westerdorp deed de afgelopen vier jaar onderzoek naar de schoolprestaties op het speciaal onderwijs in relatie tot bewegingsonderwijs. Zo keek ze onder meer naar het effect van balsporten, naast een betere balvaardigheid heeft dat vooral effect op de resultaten in het rekenonderwijs.
Westendorp: 'Balspellen zijn vaak complexe sporten, waarbij je moet nadenken wanneer en aan wie je de bal moet afgeven. Rekenen is ook complex. Bovendien zien we bij deze kinderen betere planningsvaardigheden en is het probleemoplossend vermogen groter.'
Lezen
Voor de leerprestaties in het taalonderwijs blijkt juist een relatie met bewegingssporten als rennen, hinken en springen: 'Dit zijn processen die veelal automatisch gaan. Dat zien we ook bij het lezen'.
Westerdorp promoveert maandag op haar onderzoek aan de Rijksuniversiteit Groningen. De bewegingswetenschapper hoopt dat de scholen in het speciaal onderwijs in de toekomst meer uren vrijmaken voor sport. Tot nu toe is de norm voor deze scholen hetzelfde als voor normale basisscholen.
Special basisonderwijs
In Nederland gaan circa veertigduizend kinderen naar het speciaal basisonderwijs. Dit biedt onderwijs aan kinderen met leerproblemen. gedragsproblemen en/of een verlaagd intelligentie niveau. Westerdorp keek in haar onderzoek speciaal naar de prestaties van kinderen in de leeftijd van 7 tot 12 jaar.