Ferry Brouwer: Olie niet de reden van dodelijke crash Jarno Saarinen

MOTORSPORT - Velen kennen Ferry Brouwer als de man achter het succes van de Arai-helmen in Europa of van de Centennial TT in 1998, of als animator van het Yamaha Classic Racing Team. Maar de inmiddels 65-jarige geboren Hagenaar was ooit monteur van de allergrootste coureurs ter wereld.

De vrouw van Saarinen

Brouwer was bijna drie jaar lang de vaste monteur van meervoudig wereldkampioen Phil Read (woonde zelfs twee jaar bij hem en diens vrouw in huis), één seizoen van Chas Mortimer (in 1972, na een ruzie met Read) en in 1973 hielp hij de populaire Fin Jarno Saarinen, die een seizoen daarvoor wereldkampioen in de 250cc was geworden. "Werken met Jarno was geweldig. Er hing een bepaalde romantiek om die man heen. Hij was zeer populair bij het publiek. Al kwam dat ook voor een belangrijk deel door Soili, de appetijtelijke vrouw van Saarinen", aldus Brouwer. "Overal waar hij was, daar was zij ook. Voor en na de race, zelfs tot op het podium. Zelfs Yamaha adverteerde steevast met haar op de foto."

Aanval op ongenaakbare MV Agusta

Saarinen had in 1973 twee doelen. Hij wilde zijn wereldtitel in de 250cc prolongeren en een gooi doen naar het kampioenschap in de 500cc, de klasse die al jaren werd gedomineerd door MV Agusta (met coureur Giacomo Agostini). Het seizoen begint fantastisch. Op Paul Ricard en op het circuit van de Salzburgring in Oostenrijk pakt de 'flying Fin' de dubbel. Op Hockenheim wint hij de 250cc race, maar valt hij uit in de koningsklasse. Op 20 mei moest in Italië eerherstel volgen, op het circuit van Monza.

Tragisch ongeval

Zoals gewoonlijk moet Saarinen eerst de 250cc race rijden, de vierde race van de dag. Dieter Braun is als eerste weg bij de start, gevolgd door Renzo Pasolini en Saarinen. Bij de eerste bocht gaat het gruwelijk mis. Twaalf coureurs komen ten val. Pasolini en Saarinen overleven de crash niet.

Oliespoor Walter Villa

Over de oorzaak van de dood van de Italiaan en Fin is nooit een uitspraak gedaan. "In september heeft het Gerechtshof wel een officiële publicatie gedaan, maar die is nooit openbaar gemaakt. Daardoor bleef vrijwel iedereen, ook de vrouw van Jarno, geloven dat het oliespoor van Walter Villa (gemorst in de daarvoor gereden 350cc race) ervoor zogde dat Pasolini ten val kwam met alle gevolgen van dien."

Brouwer twijfelt meteen aan die lezing en krijgt de bevestiging van zijn eigen bevindingen 39 jaar na het fatale ongeluk, in een museum in het Italiaanse Rimini. Een journalist achterhaalt de ware toedracht. In de reportage van TV Drenthe vertelt Ferry Brouwer zijn verhaal. "Ik heb later begrepen dat ingenieur Colombo, die verantwoordelijk was voor het onderzoek, des duivels was dat de journalist het publiceerde. Kennelijk wilde hij het ware verhaal 'onder het tapijt' houden. Ik ken de man persoonlijk en dat neem ik hem hoogst kwalijk."

Heb je een nieuwstip, nieuwe informatie óf heb je een foutje gespot? Stuur een bericht, foto of filmpje via WhatsApp of mail de redactie.