Ruim 200 klachten over Hoogeveens marketingbedrijf

HOOGEVEEN - Het Hoogeveense bedrijf Nederland Onderneemt hanteert een twijfelachtige manier van zaken doen. Dat zegt Lotte Reijmer, woordvoerder van de Fraude Helpdesk.
Dit klachteninstituut heeft ruim tweehonderd meldingen over het bedrijf ontvangen en daar komen de laatste tijd gemiddeld drie per dag bij.

Nederland Onderneemt verkoopt online marketingconcepten. Ondernemers worden gebeld en kunnen gratis een week lang gebruik maken van hun diensten, maar na die zeven dagen zitten ze vast aan een jaarcontract. "Het is een agressieve verkoopmethode op het randje van wat juridisch toelaatbaar is", aldus Reijmer.

Moeilijk bereikbaar
Journalist Martijn Vervest van deondernemer.nl heeft deze zaak onderzocht. "Ondernemers die proberen onder het contract uit te komen kunnen moeilijk in contact komen met het bedrijf. Telefonisch zijn ze moeilijk bereikbaar en op de mail wordt niet gereageerd. Als ze hun nota niet betalen wordt direct een incassobureau ingeschakeld. Een incassobureau dat via een holdingconstructie is gelieerd aan Nederland Onderneemt."

Geschrokken
Herold Velema, directeur Nederland Onderneemt, is geschrokken van het aantal klachten. Als reactie op de klachten geeft Velema aan dat zij de werkwijze inmiddels hebben aangepast. "Hoewel onze werkwijze niet ongebruikelijk is, zijn wij direct gestopt met het automatisch verlengen van de proefabonnementen."

Hij geeft aan dat de slechte bereikbaarheid te wijten is aan onderbezetting op de klantenservice. "Inmiddels zijn we weer op volle sterkte", geeft Velema aan. Hij roept ondernemers die klachten hebben om contact op te nemen. "We willen proberen waar mogelijk de klachten op te lossen."

Heb je een nieuwstip, nieuwe informatie óf heb je een foutje gespot? Stuur een bericht, foto of filmpje via WhatsApp of mail de redactie.