Openbaar vervoer platteland niet meer betaalbaar; 'samenvoegen enige oplossing'

ASSEN - Het openbaar vervoer op het Drentse platteland is niet meer betaalbaar. Verschillende vormen van vervoer zullen in elkaar moeten worden geschoven wil er in dunbevolkte gebieden publiek vervoer blijven, dat zegt gedeputeerde Henk Brink van vervoer van de provincie Drenthe
Als er niks gebeurt zal door steeds verder gaande bezuinigen het OV op het platteland helemaal verdwijnen.

Vervoersvormen moeten samen
Brink wil 'gewoon' openbaar vervoer, leerlingenvervoer, WMO-vervoer en andere vormen van vraagafhankelijk vervoer samenvoegen. Hoe dat er uit moet gaan zien is nog niet duidelijk, maar gemeenten moeten daarbij een rol spelen omdat ze verantwoordelijk zijn voor het WMO-vervoer.

Brink noemt een voorbeeld: "Als je vervoersstromen analyseert zie je bijvoorbeeld in Nieuw-Buinen op een bepaald tijdstip vlak na elkaar een klein OV-busje rijden. Dan wordt er een leerling voor speciaal onderwijs opgehaald en er komt een taxi voor WMO-vervoer naar het ziekenhuis. En ze gaan allemaal naar Stadskanaal en er zit maar één persoon in het voertuig." Brink hoopt dit samen te voegen.

Einde stadsdiensten
De stadsdiensten worden op 15 december opgeheven, behalve die in Emmen. Assen, Meppel, Hoogeveen en Haren kunnen zelf alternatieven bedenken, bijvoorbeeld met vrijwillige chauffeurs. De provincie wil dan via het OV-bureau nog wel de busjes blijven leveren. Wethouder Jan Steenbergen van Hoogeveen heeft al een proef aangekondigd met een soort belbus met vrijwillige chauffeurs. Brink is bereid dit soort proeven financieel te ondersteunen.

Heb je een nieuwstip, nieuwe informatie óf heb je een foutje gespot? Stuur een bericht, foto of filmpje via WhatsApp of mail de redactie.