Drenthe hoopt meer kiezers te lokken met extra geld

ASSEN - Drenthe geeft dit jaar meer geld uit om kiezers op 18 maart naar de stembus te lokken, dan bij de vorige provinciale verkiezingen in 2011.
De provincie steekt 87.500 duizend euro in een opkomstbevorderende campagne. In 2011 was dat 60.000 euro. Drenthe is hiermee uniek in Nederland. Alle andere provincies bezuinigen juist op de campagnes ten opzichte van 2011.
Niet-stemmers overtuigen
Bij de vorige Statenverkiezingen ging de promotie volgens een woordvoerder van de provincie het meest via regionale media. Daarmee zouden vooral groepen zijn aangesproken die toch al van plan waren te stemmen. Nu wil de provincie ook mensen overtuigen die normaal niet zo snel naar de stembus gaan.
Herkenbaar
De provincie zet vooral in op mooie en herkenbare beelden van Drenthe via sociale media.
Helft stemt
Bij de provinciale verkiezingen stemt meestal ongeveer de helft van de kiesgerechtigden. De opkomst ligt flink lager dan bij Tweede Kamerverkiezingen.
1,6 miljoen euro
Samen trekken de Nederlandse provincies dit jaar ongeveer 1,6 miljoen euro uit op de opkomst te bevorderen.
Bij de provinciale verkiezingen stemt meestal ongeveer de helft van de kiesgerechtigden. De opkomst ligt flink lager dan bij Tweede Kamerverkiezingen.
1,6 miljoen euro
Samen trekken de Nederlandse provincies dit jaar ongeveer 1,6 miljoen euro uit op de opkomst te bevorderen.