Vliegveld Eelde gaat de strijd aan tegen 'onzalig plan' staatssecretaris

EELDE - Groningen Airport Eelde trekt samen met Maastricht Aken Airport en provincies ten strijde tegen het kabinet. De organisaties vrezen voor hun voortbestaan als staatssecretaris Mansveld van Infrastructuur en Milieu haar zin krijgt.
Het kabinet wil dat Groningen Airport Eelde de kosten voor de luchtverkeersleiding zelf gaat betalen. Nu wordt dit nog betaald uit één landelijke pot.
Wat is er aan de hand?
Als de plannen van het kabinet doorgaan en Groningen Airport Eelde de kosten doorberekent moeten vliegmaatschappijen straks tot zes keer meer betalen voor een landing in Eelde. "Dan prijzen we onszelf volledig uit de markt," aldus luchthaven directeur Marco van de Kreeke.
De nieuwe regels gelden ook voor Maastricht Aken Airport.

'Onwenselijk'

De provincie Drenthe heeft per brief gewezen op de grote financiële gevolgen voor de regionale luchthavens. "Als de plannen doorgaan en we het vliegveld in de benen willen houden, draait de belastingbetaler in Drenthe op voor de veiligheid in de lucht. Een onwenselijke situatie," zegt gedeputeerde Henk Brink.
Drie miljoen euro
Volgens een rapport van de Noordelijke Rekenkamer uit 2013 zou bij de luchthaven in Eelde een extra tekort van drie miljoen euro per jaar ontstaan, als de mensen in de verkeerstoren door het vliegveld betaald moeten worden.
Hoe is het nu geregeld?
De kosten voor de luchtverkeersleiding worden nu op één hoop gegooid. De gebruikers van bijvoorbeeld Schiphol en Rotterdam The Hague Airport betalen dus ook voor de verkeersleiding op Eelde, waar veel minder grote vliegtuigen komen.
Na protest van onder andere KLM en Schiphol Group wil staatssecretaris Mansveld een nieuw systeem om de kosten te verdelen. De luchtverkeersleiding op Schiphol is goedkoper als niet meer betaald hoeft te worden voor het personeel in de verkeerstorens van Eelde en Maastricht.
Oneerlijk
Eelde en Maastricht zijn faliekant tegen. "Het scheelt voor de grote vliegtuigen die landen op Schiphol misschien een paar tientjes, een paar cent per ticket," aldus Van de Kreeke. De directeur vindt de plannen oneerlijk en onbegrijpelijk omdat de vliegvelden van Rotterdam en Lelystad onder Schiphol Group vallen en Eindhoven militaire luchtverkeersleiding heeft.
"Ik zou het heel dom vinden om deze plannen door te zetten, want nu betalen de gebruikers. Als de staatssecretaris hiermee doorgaat heb je de keuze: of we stoppen met het vliegveld of de belastingbetaler draait op voor de kosten," aldus de directeur van vliegveld Eelde.

Heb je een nieuwstip, nieuwe informatie óf heb je een foutje gespot? Stuur een bericht, foto of filmpje via WhatsApp of mail de redactie.