Vrijwilligers op de stads- en streekbus. Ramp of zegen?

HOOGEVEEN - De stadsbusdiensten van Meppel, Hoogeveen en Assen verdwijnen op 15 december, tenzij de betaalde chauffeurs plaats maken voor vrijwilligers. Ook op het Drentse platteland staan kleine streekbuslijnen onder druk. Vrijwillige buschauffeurs die een lijn in stand weten te houden, is dat een ramp of juist een zegen?

RTV Drenthe ging samen met wethouder Jan Steenbergen van Hoogeveen kijken op twee plekken in Groningen waar vrijwilligers het busvervoer hebben overgenomen: De streeklijn tussen Loppersum en Uithuizen en in Hoogezand-Sappemeer de stadsdienst.


Met vrijwilligers meer betrokkenheid
Vrijwilligers-coördinator Lucas Veenema van de stadsdienst Hoogezand-Sappemeer: "De betaalde buschauffeurs deden ook goed hun werk, maar je merkt dat nu als vrijwillige chauffeurs uit Hoogezand-Sappemeer komen, er meer betrokkenheid is. Ook stijgt het aantal reizigers sinds we de lijn afgelopen december hebben overgenomen, omdat bij ons het twee eurokaartje niet anderhalf uur, maar een hele dag geldig is." Dat kan volgens het OV-bureau Groningen Drenthe omdat de kosten voor de lijndienst omlaag zijn gegaan.


Met een kleine bus minder regels
Het OV-bureau Groningen Drenthe heeft ook de streekbus van Loppersum naar Uithuizen afgelopen december geschrapt. Sinds een paar weken rijden vrijwilligers de streeklijn. "Het moest allemaal in een korte tijd: chauffeurs vinden, medisch keuren en de route leren kennen. De grote bus heeft plaats gemaakt voor een busje voor maximaal acht reizigers, dan heeft de vrijwillige chauffeur geen apart rijbewijs bewijs en extra opleiding nodig", zegt vrijwilligers-coördinator Koert Pasveer van lijn 562.


Bus moet blijven
Reizigers zeggen geen verschil te merken tussen een betaalde chauffeur en een vrijwilliger. Voor hen is het belangrijkste dat hun busverbinding in stand blijft. Zo denkt ook wethouder Rudi Slager van Loppersum erover. Hij nam het initiatief om met vrijwilligers te gaan rijden. "En natuurlijk is het werkverdringing, maar we hadden geen keuze."


Werkverdringing
"Pure werkverdringing is het inderdaad, zegt vakbondsbestuurder Ed van Eibergen van FNV Streekvervoer. "Bovendien, buschauffeur zijn is een vak, met diploma's, kennis van verkeersveiligheid. Allemaal eisen die aan betaalde chauffeurs worden gesteld. En diezelfde eisen, gaan daar ook de vrijwilligers aan voldoen?", vraagt Van Eibergen zich af.


Gedeputeerde Henk Brink van Vervoer en directeur Jan van Selm van het OV-bureau hebben al eerder bij RTV Drenthe gezegd dat ze zich inspannen om voor de Hoogeveense en Meppeler stadsdienstchauffeurs vervangend werk te vinden.


Meer dan behoud stadsdiensten
Wethouder Steenbergen heeft veel opgestoken van het dagje Groningen. Hij wil het liefst verder gaan dan het alleen in stand houden van de stadslijnen 1 en 2 in Hoogeveen. Steenbergen hoopt slimme combinaties te maken met WMO-vervoer en leerlingenvervoer. Ook ziet hij uitbreiding naar de buitengebieden als daar behoefte aan is. Steenbergen is al bezig met het bij elkaar brengen van mogelijke vrijwilligers en organisaties die op 15 december dit jaar het vervoer van de betaalde chauffeurs over kunnen nemen.


Eerder over vrijwilligers op de bus:
-
Wethouder Meppel: Liever bussen met vrijwilligers dan helemaal geen bus
-
Openbaar vervoer platteland niet meer betaalbaar; 'samenvoegen enige oplossing'
-
'Vrijwilligers redden stadsbussen Zuid-Drenthe'

Meer over dit onderwerp:
Assen Hoogeveen Meppel
Deel dit artikel: